|
עמוד:12
בעוד שהאנטישמיות השמאלית גרמה לכר שהעולם הקומוניסטי נקט עמדה ע 1 לנת יותר ויותר ליהודים , , Tvm רגשי אכזבה § שטו בין יהודים לא מעטים שכיסו לגשת אל בעיותיהם בגישות אויביברםאליות טהורות ; ורגשות אלה מצדם תרמו לכך שיהודים רבים יותר הזדהו עם התרבות שלהם והוזלו שואפים לאוטונומיה קוליטית כלשהי , לא קשה להבין זאת לנוכח אוצרות התרבות של החיים היהודיים המסורתיים שהתנועה הלאומית היהודית המודרנית שאבה מהם מל 1 איח 1 פניים 1 לנוכח האקלים השורר בעולם , כאשר עמים רבים בכל קצווי תבל שבראו כמיעוטים משולבים היטב בארצם ( כסקוטים והוולשים ) החלו דורשים — ואף משיגים — הכרה במעמד לאומי נפרה יש אומנם לחוחית שהלאומיות היהודית בצורותיה המודרניות — הציונות ועוד — היתה כעין תגובה יהודית לעלייתן של התנועות הלאומיות שהתפשטו במחצית השניה של המאה התשע עשרה ממרכז אירו 0 ה למזרחה ; אולם בחטא לאמת אם לא בזכור את הקשר הרגשי העמוק אל ארץ אבותיהם , שהיהודים שמרו עליו תמיד - עוד לפני העידן המודרני היתה ארץ זו הלק בלתי בפרד מהכרתס העצמית כדת וכעם וס & את נפש זו של היהודים מהווה ללא ספק את הרקע לצורות המיוחדות שלאומיות זו לבשה בזמננו , עובדה היא כי קשרם של היהודים לארץ ישראל לא נפסק מעולם , חלק ניכר של תושבי ארץ ישראל היהודים לא גורש עם חורבן הבית השני , ורק בהדרגה להודות ללתץ חיצוני פחתו מספרם לחשיבותם . מאז ניסו היהודים שלב ושוב לחדש את ישותם הלאומית פה . בשנים 617 — 614 השתתף כוח יהודי כצד הצבא הפרסי , בכיבוש הארץ והובטחה להם הרשות להקים מחדש « ת בית המקדש . יהודים , ביחד עם שכניהם המוסלמים , הגנו על ערי הארץ מפני הצלבנים . גסיונות להתיישבות חדשה נעשו גם במאה השש עשרה ; ונסיון נוסף של ,, משיח השקר " שבתי צבי להוביל את היהודים חזרה לארץ ישראל בכשל בשנת , 1666 לאחר שהוברר כי מאות אלפים מוכנים היו ללכת אחריו . בהרי הגליל מעיד קיומם הרצוף של יהודים בכפרים שם מימי הרומאים ועד ימיני על דגקות היהודים בארצסי עוד לפני ההתיישבות הציונית נמנו בירושלים , צפת , חברון וטבריה ריכוזים ניכרים של אוכלוסיה יהודית . עובדה היא כי מאז מיפקד האוכלוסין הראשון באמצע המאה הי " ט במצא בירושלים רוב יהודי , מסורת ההתיישבות בארץ היתה כעין עמח " התורר של ההכרה העצמית היהודית שעליו נשעבה הציונות המודרנית — ' הדתית והחילונית כאהת . הציונות המודרנית — ושאר ביטויי הלאומיות היהודית — קמה גם כתגובה לאנטישמיות על כל צוריתיה , שהתפתחה במאה הי " ט , בימינו
|
|