מהי התפתחות מקצועית של מורים?

עמוד:13

מודלים להתפתחות מקצועית הספרות העוסקת בתהליכי התפתחות מקצועית של מורים מציגה מגוון מודלים שמתארים את התהליך מראשית דרכו של המורה בהוראה ועד פרישתו . מודלים אלה מתייחסים בדרך כלל להיבט הרגשי , החברתי והמקצועי ; הם קשורים גם לוותק של המורה ולגילו ( (; Kagan , 1992 ; Robertson , 2000 והם פותחו מתוך רצונם של העוסקים בהכשרה ובהנחיה של המורים להתחקות אחר אופני התפתחותם מכניסתם למקצוע ועד פרישתם . במודלים אלה יש כדי לבטא את גלגולי התפיסות שחלו במושג ״התפתחות״ ובהבנתו , והם יחולקו לשתי קבוצות עיקריות לפי עשורים , שני עשורים בכל סעיף . ובכישורי חיים בשילוב עם חינוך ערכי - מוסרי ( כפיר , אבדור וריינגולד , ; 2006 פוקס , . ( 1995 מהפן המערכתי , בהינתן מורה שמתפתח מקצועית , בית הספר זוכה במורה מקצוען , שיגלה עניין בהובלת שינויים , בהתחדשות ובחדשנות חינוכית מתוך פיתוח גישות למידה במערך הארגוני , הלימודי והחברתי בבית הספר . התפתחותו המקצועית של המורה מחזקת את סמכותו בחברה , אבל עם זאת דורשת ממנו לתת דין וחשבון על הישגיו . זאת ועוד , רפורמות חינוכיות מדגישות שהתפתחות מקצועית של מורים תורמת להטמעת שינויים ומקשרת בין סטנדרטים מערכתיים ובין למידה משופרת של התלמידים ( . ( Murray , 2012 עם זאת נתונים השוואתיים ומידע אמין בנושא עדיין חסרים ( Guskey & . ( Yoom , 2009 ההגדרות הרחבות לפיתוח מקצועי , שאחדות מהן הובאו כאן , ותרומותיו של פיתוח זה הן ביטוי לשינוי כולל ומעמיק בתפיסה הנוגעת לפיתוחם המקצועי של מורים במהלך הקריירה המקצועית שלהם . כיום קשה למצוא איש חינוך הסבור שאפשר להסתפק בהכשרה ראשונית של מורים , וכי מורה שלמד שנתיים עד ארבע שנים בצעירותו אכן כשיר להוסיף וללמד תלמידים שלושים - ארבעים שנה בלי שיוסיף ללמוד ולהתפתח ( אבדור , ריינגולד וכפיר , ; 2010 כפיר , . ( 2009 ההתפתחות המקצועית נתפסת אפוא כתהליך שהוא חלק מהחיים המקצועיים ; תהליך שמתרחש לאורך הקריירה המקצועית של בעל התפקיד וכולל דיאלוג סמוי וגלוי בין התפתחותו האישית להתפתחות המקצועית - ארגונית ( Beijaard , . ( Meijer & Verloop , 2004 אבל כיצד מתרחש תהליך זה ? גם בהקשר זה קיימות גישות שונות , וגם כאן חלו שינויים עם השנים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר