|
עמוד:7
פתח דבר מה מניע מורים לצאת לתהליך של התפתחות מקצועית ? מה מביא אותם לידי ההחלטה לבחור במסלול התפתחות כזה או אחר ? מה משפיע על התהליך ומיהן הדמויות השותפות לו ? או בקצרה : " איך כל זה קורה ? " כדברי אחת המורות שהשתתפו במחקר המתואר בספר . בשנים האחרונות מתחוללות רפורמות רבות בארץ ובעולם בנושא התפתחותם המקצועית של המורים , כפועל יוצא מן ההבנה שלמידה לאורך החיים המקצועיים של המורה היא תנאי הכרחי להתמחותו ולהצלחתו . אחת הדרכים להבין את מאפייניה של התפתחות מקצועית זו – כיצד היא נעשית באופן מיטבי , מה מניע אותה , מה היא כוללת ועוד – היא להקשיב לקולם של המורים בדבר עמדותיהם וחוויותיהם בתהליך . בבסיס הספר עומדת אפוא סקרנותם של העוסקים בפיתוח מקצועי להבין את ״נפש התפתחותו המקצועית״ של המורה , וההבנה תיעשה באמצעות סיפורים וחוויות שיאפשרו מבט ממעוף הציפור על המניעים להתפתחות זו . השער הראשון יעסוק בהגדרות כלליות של המושגים ״התפתחות מקצועית״ ו״פיתוח מקצועי״ . בשער זה יידונו מושגי מפתח אלה , ומורכבותם תוצג באמצעות ספרות תאורטית רלוונטית . השער הוא בבחינת סקירת ספרות עדכנית שכוללת ניסיון לענות על השאלות : איך מורים מתפתחים ? מה מניע אותם ? למה הם זקוקים כדי להתפתח ? וכן מהם התנאים המאפשרים התפתחות מיטבית ומהו התוצר המצופה מהתפתחות זו ברמת המורה וברמת המערכת . עוד יוסבר בשער הראשון מהם סיפורים ( או נרטיבים ) של התפתחות מקצועית של מורים ומהם הקריטריונים לניתוח סיפורים כאלה , כיצד נבחרו המורים והסיפורים , ויוצגו שיטת המחקר וכלי המחקר שנעשה בהם שימוש . לסיום יפורט המסע המחקרי שלנו כמרצות - חוקרות , וכיצד הקורס שלימדנו - אחת במכללה בדרום והאחרת בצפון - היה התשתית הנרטיבית - מחקרית לספר זה . בשער השני יובאו סיפורי ההתפתחות המקצועית . הסיפורים נלקחו מעבודות שנכתבו כחלק מדרישות הלימודים בקורסים אקדמיים לתואר שני
|
|