הקדמת העורך

עמוד:9

ולהתרחק ככל האפשר מן המקומות הנמוכים והמשפילים בליגת החינוך של המדינות המפותחות . אבל כדי להצליח במבחנים הבין - לאומיים צריך להבין את התכנים שנבחנים עליהם ; שינון אינו מספיק ( מה גם שלתלמידים לא משתלם לשנן לקראת המבחנים הבין - לאומיים , שאינם מסכנים אותם ) . בעשור האחרון המבחנים הבין - לאומיים ( וגם הלאומיים ) מעבירים בהדרגה את הדגש מזכירה להבנה , מיכולת לקלוט ולפלוט תכנים ליכולת לחשוב אתם , כלומר להבין . הרעיונות של מובילי השיח החינוכי - הוגים וחוקרים המובילים כיום את השיח החינוכי בעולם התגייסו לטובת החינוך להבנה ופיתחו רעיונות - מסגרות עיוניות ומעשיות - לקידומו . לי שולמן תיאר את הלמידה הבית ספרית כלוקה בשלוש פתולוגיות - אמנזיה ( שכחה ) , אינרציה ( מה שנלמד אינו מיושם בהקשרים חדשים ) ופנטזיה ( אשליה שמה שנלמד אכן נלמד והובן ) - והמליץ על " ריפוי " באמצעות הוראה ולמידה לשם הבנה . דיוויד פרקינס תיאר את הידע שהתלמידים רוכשים בבית הספר כ " ידע שביר " - ידע אינרטי ( לא מיושם ) , נאיבי ( מבוסס על התנסות אישית ) וריטואלי ( לצורך הפגנה בבחינות ) - ופיתח עם עמיתיו מסגרת של הוראה לשם הבנה . הווארד גרדנר תיאר את הידע הבית ספרי כידע פרה - דיסציפלינרי ( נאיבי ואינטואיטיבי ) והמליץ על חינוך המעצב תודעה החושבת באופן ממושמע בתחומי הדעת , , disciplined mind כלומר תודעה המבינה דיסציפלינות . הוגים אלה והוגים מובילים אחרים ניסחו שיח חינוכי חדש ( בעל שורשים עתיקים ) , המציב במרכזו את החתירה להבנה . מסיבות אלו ואחרות התייצבו החינוך להבנה וההוראה לשם הבנה בקדמת הבמה החינוכית , נישאים על גבי תאוריות ומסגרות הוראה חדשות . אך הבנה היא עסק תובעני ; היא דורשת יותר מתיקונים קלים בדפוסי הפעולה של בית הספר . היא דורשת דפוסי פעולה חדשים - היערכות חדשה של תכנית הלימודים , של דפוס ההוראה , של שיטת ההערכה , של המבנה הארגוני , של האקלים החינוכי ושאר יסודותיה של הסביבה החינוכית . אנחנו זקוקים לבתי ספר חדשים אשר הבנה של רעיונות עשירים , של עצמי , של הזולת , של תחומי הידע , בקיצור - של העולם , היא היא מטרת החינוך הקוגניטיבי והאתי שלהם . *** הספרות העוסקת בחינוך ובהוראה לשם הבנה מתמודדת עם שלוש שאלות גדולות : מהי הבנה ; כיצד מקדמים הבנה בכלל ; וכיצד מקדמים הבנה בכל אחד ממקצועות הלימוד . בהתאם לכך , אסופה זו מתחלקת לשלושה שערים : השער הראשון - להבין הבנה - שואל מה מייחד את מצב התודעה המכונה הבנה . השער

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר