חדשנות, פדגוגיה והכשרת מורים – דברי מבוא

עמוד:13

במכללות לחינוך מתקיימת אפוא מערכת של מתחים . חלק מהמתחים האלה מובנים במקצוע שהמכללות מכשירות את הסטודנטים לעסוק בו , וחלקם נובע מהיותן של המכללות לחינוך מוסדות הנמצאים " בין לבין " – בין התרבות האקדמית מזה לתרבות הבית ספרית מזה . המתח בין השדה לאקדמיה , כלומר בין העשייה היומיומית לתאוריות פדגוגיות , הוא לחם חוקן של מכללות לחינוך . מרבים לדבר על חדשנות פדגוגית במערכת החינוך ובמערכות להכשרת מורים , אך מתקשים ליישמה בשל גורמים מגוונים . בנייר עבודה שהכינו אפלויג ושלו - ויגיסר ) 2010 ) לקראת כנס ון ליר לחינוך , עמדו הכותבות על סתירות פנימיות בין מטרותיה של מערכת החינוך . סתירות אלו מתבטאות במתח שבין ריכוזיות לבין אוטונומיה ובאי - התאמה בין בית הספר לבין סביבתו ) זו מתבטאת במתח שבין " היצמדות לעבר " לבין התכוונות לעתיד ) . יתרה מכך , על מורי המורים להתמודד עם מתחים נוספים : מתח בין גישה התמחותית בהכשרת המורים לבין גישה כוללת ; מתח בין טיפוח האדם וערכיו לבין חתירה להישגים לימודיים ; ומתח בין דרכי הוראה המוסרות ידע לבין דרכי הוראה המפתחות חשיבה . פעמים רבות תולים את קשיי היישום וההטמעה של החדשנות במערכת החינוך בסיבות בירוקרטיות וארגוניות , ולכן חשוב לברר כיצד רואים זאת אלה אשר עוסקים במלאכת ההכשרה והחינוך ומנסים לנווט בסבך המתחים שבין מגמות , ציפיות ודרישות . בישראל המכללות הציבוריות לחינוך כפופות למתווים מחייבים של המועצה להשכלה גבוהה ולהנחיות משרד החינוך . הן אינן אדישות לקולות הדורשים חדשנות בהכשרה , ובהתאם לכך מציעות תכניות הכשרה ניסיוניות וחלופיות . לעתים מגמות חדשניות אלו אף זוכות לתמיכה של משרד החינוך ) כמו למשל תכנית שח " ף במכללת קיי או החממה ליזמות חינוכית - חברתית בסמינר הקיבוצים ) . בד בבד קיימים ארגונים אשר מקיימים מערכות הכשרה חלופיות בעקבות ביקורתם על המערכת הציבורית – כמו למשל תכניות ההכשרה של החינוך לפי שיטת ולדורף ) חינוך אנתרופוסופי ) – ומציעים פדגוגיות חלופיות האמורות להכשיר מורים טובים יותר . משרד החינוך עצמו מפעיל תכנית חלופית ייחודית להכשרת מורים : תכנית " חותם " . תכנית הכשרה זו מושפעת ממגמות הרווחות בארצות הברית , ומטרתה היא להכשיר להוראה אקדמאים מצטיינים . מסלול ההכשרה בתכנית זו הוא מקוצר : כמה שבועות של לימודים מרוכזים בקיץ , ולאחריהם הוראה מעשית בבית הספר ) תוך כדי קבלת ליווי ) והמשך לימודים במכללה יום בשבוע . כל תכניות ההכשרה החלופיות פועלות במציאות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר