המשפט העברי בישראל אתגרי העתיד והיערכות מחודשת

עמוד:11

א . הקדמה מאז ראשית ימיה סוד כוחה של הציונות היה טמון בידיעה כיצד ליטול חלומות יהודיים בני אלפי שנים ומהם לרקוח חזונות עבריים מודרניים . בשורת החזונות המפורסמים — קיבוץ גלויות , הקמת בית לאומי , תחיית השפה , שיבה אל האדמה ועוד — שוכן אחר כבוד , מוכר מעט פחות , החזון בדבר תחיית המשפט העברי ; מתן משמע מודרני לנבואת ישעיהו העתיקה : " ואשיבה שפטיך כבראשנה ויעציך כבתחלה , אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה " ( ישעיה א , כו ) . על פי חזון המשפט העברי , יש לכונן את מערכת המשפט של מדינת ישראל כתחייה עברית מחודשת , מודרנית , של היצירה המשפטית המפוארת שפיתח העם היהודי במשך אלפי שנותיו ושליוותה אותו בכל גלויותיו . מכל היצירות הרוחניות שנתהוו * אני מודה לחנינה בן – מנחם , חנוך דגן , שוקי פרידמן , דב פרימר , עמיחי רדזינר וידידיה שטרן על הערותיהם המאירות לטיוטות קודמות של חיבור זה . 1 כידוע , עצם המונח " משפט עברי " הוא יציר התנועה הציונית , שהרי המקורות היהודיים הקלאסיים אינם מכנים את עצמם בשם זה אלא מבכרים מונחים אחרים כגון " הלכה " , " תורה " ו " דיני ישראל " . המונח " משפט עברי " ניצב בשורה אחת עם מונחים נוספים שהתחדשו במילון דור התחייה : השפה העברית , הגדוד העברי , העיר העברית הראשונה , עבודה עברית , לוח השנה העברי ועוד . המונח " משפט עברי " מדגיש אפוא את העברי המתחדש על פני היהודי הגלותי ואת המשפט ( בין אדם לחברו ) על פני ההלכה ( הכוללת גם מצוות " בין אדם למקום " ) . לפיכך אף שהמונח " משפט עברי " אינו מדויק מבחינה הלכתית ( מזווית זו המונח האנגלי “ Jewish Law " מדויק הרבה יותר ) , זהו חוסר דיוק מכוון הלוכד נאמנה את המורכבות של פרויקט תחיית המשפט העברי בעת החדשה במסגרת התנועה הציונית . על כך ראו יצחק אנגלרד " מחקר המשפט העברי : מהותו ומטרותיו " משפטים ז 35 , 34 ( תשל " ו - תשל " ז ); מנחם אלון " עוד לענין מחקרו של המשפט העברי " משפטים ח 103 , 99 ( תשל " ז ) . המשפט העברי בישראל אתגרי העתיד והיערכות מחודשת בנימין פורת

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר