א. הקשר שבין מוצא למצבי האי-הלימה

עמוד:10

א . הקשר שבין מוצא למצבי האי - הלימה כדי לבחון את הקשר שבין קבוצת מוצא למצבי האי – הלימה הרצנו שני מודלים של רגרסיה מולטי – נומינלית לניבוי יחס הסיכויים להיות בכל אחד ממצבי האי – הלימה בהשוואה למצב של התאמה : מודל 1 מציג את הקשר הפשוט — " המצב במציאות " — שבין השייכות לקבוצת מיעוט לבין מצבי האי – הלימה ; ואילו מודל 2 מציג קשר זה לאחר פיקוח על המשתנים מבנה תעסוקתי , סוג התעסוקה ( משרה מלאה או חלקית ) , ותק ( נמדד בקירוב על ידי גיל ) , מבנה משפחתי , מגדר והון אנושי ( רמת ההשכלה ) . ההנחה היא שחשוב לנכות את ההשפעות של משתנים אלו , מאחר שהם מתפלגים באופן לא שווה בין קבוצות המוצא וגם משפיעים על יחס הסיכויים להימצא במצבי האי – הלימה הנידונים . תוצאות המודל הראשון מעלות דפוס ברור : בטרם פיקחנו על משתנים אחרים נראה שבקבוצה הערבית , בממוצע , יחס הסיכויים של התאמה בין השכלה לתעסוקה לעומת שאר הקטגוריות הוא הגבוה ביותר מכל קבוצות המוצא , מלבד המקרה של השכלת יתר מתונה של מזרחים . במילים אחרות , באופן כללי ניתן להגיד שכל שאר הקבוצות הן בעלות סיכוי גבוה יותר מהקבוצה הערבית להיות גם בהשכלת חסר וגם בהשכלת יתר . המשמעות של מצב עניינים זה היא , כאמור , שהאוכלוסייה הערבית נהנית פחות משאר קבוצות האוכלוסייה מהאפשרות של השכלת חסר — השקעה נמוכה בהון אנושי ביחס להישג התעסוקתי ; אך מנגד היא גם סובלת פחות מהחיסרון של השכלת יתר , שמשמעו השקעה גדולה מהנדרש בצבירת הון אנושי ביחס להישג התעסוקתי . ואולם כדי שההשוואה בין קבוצות המוצא תהיה תקפה עלינו לנטרל את ההשפעה של משתנים כגון המבנה התעסוקתי השונה של הקבוצות , הסלקציה של הקבוצה הערבית למקצועות מסוימים , המבנה הגילי והמגדרי השונה ותנאי ההעסקה השונים ( שכיר או עצמאי וסוג התעסוקה ) הנפוצים יותר או פחות בקרב הקבוצות למיניהן . כמו כן , בהתחשב בכך שהשכלת יתר נפוצה יותר בקרב פרטים וקבוצות בעלות השכלה גבוהה יותר , והשכלת חסר נפוצה יותר בקרב אוכלוסיות משכילות פחות , חשוב לפקח גם על רמת ההשכלה של הפרט . ואכן , בחינת המקדמים של קבוצות המוצא לאחר פיקוח על משתנים אלו מציגה תמונה שונה לחלוטין מהתמונה המצטיירת ממודל . 1 ראשית , כאשר בוחנים את יחס הסיכויים של שייכות להשכלת חסר קיצונית , רואים שהפער בין הקבוצה 4 חשוב לציין כי מודל המפקח על כל המשתנים המוצגים במודל 2 אך לא מפקח על רמת ההשכלה של הפרט לא משנה את כיוון התוצאות או את פרשנותן . תוצאות אלו יינתנו על פי דרישה . . 2 ממצאים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר