תקציר

עמוד:12

ההבדלים ברמת התוצר לנפש . אם קשר זה מבטא גם קשר סיבתי , ניתן לומר כי הישענות רבה יותר על גיוס עובדים לפי כישוריהם עשויה להגביר את אפקטיביות הממשלה . . 8 נמצא שאפקטיביות הממשלה גבוהה יותר במדינות שמנגנון גיוס העובדים בהן מאופיין בתחרות פתוחה יותר על משרות בשירות הציבורי . ארגון OECD מספק מידע על השיטה לקליטת עובדים לשירות הציבורי על ספקטרום שנע בין גיוס מבוסס – קריירה , המעניק עדיפות מובהקת למועמדים פנימיים בתחרות על משרות בשירות הציבורי , למנגנון גיוס המכונה מבוסס – תפקיד שלפיו ההתמודדות על משרות בשירות הציבורי בכל הרמות פתוחה לכול . לפי מדד זה , המתבסס על סקר הערכות מומחים שערך OECD ביחס להסדרים ניהוליים ומוסדיים של עובדי השירות הציבורי , ישראל קרובה יותר לשיטת גיוס מבוסס – קריירה , והיא נמצאת במקום ה – 23 מתוך 33 מדינות הארגון . לעומת זאת עולה מן המחקר שדווקא מדינות הבוחרות למשרות ניהול בכירות מועמדים מתוך השירות הציבורי מפגינות רמה גבוהה יותר של אפקטיביות ( המדידה מבוססת על סקר מומחים שעורך המוסד לאיכות הממשל ) . עם זאת הקשר הזה נעלם , ביחס לשני המדדים המוזכרים לעיל , אם מביאים בחשבון את פערי התוצר לנפש . . 9 באופן מפתיע לא נמצא קשר מובהק בין הרכב הגילים של סגל שירות המדינה לאפקטיביות הממשלה . בישראל סגל מבוגר יחסית למדינות , OECD במיוחד אם מביאים בחשבון את ההרכב הדמוגרפי הצעיר של האוכלוסייה הישראלית , אולם מאפיין זה אינו משפיע לרעה על האפקטיביות של הממשל בישראל . גם מספר שעות העבודה של עובדי השירות הציבורי , שהוא גבוה בהשוואה למדינות , OECD לא משפיע על אפקטיביות הממשלה . . 10 הריכוזיות בתהליך התקצוב משפיעה לרעה על אפקטיביות הממשלה , והיא גוררת כלפי מטה את אפקטיביות הממשל בישראל בשל הריכוזיות התקציבית הגבוהה . בעבודה המתמקדת בהשפעת תהליך התקצוב , שערכו דהן וסטרבצ ' ינסקי ( Dahan and Strawczynski , 2016 ) על בסיס פאנל של מדינות OECD על פני ארבע נקודות זמן ( , ( 2012 , 2007 , 2003 , 1991 נמצא כי קשר זה בולט עוד יותר בריכוזיות שלב יישום התקציב . ממצא זה מעודד את החפצים בממשל אפקטיבי יותר לשקול בחינה יסודית של הריכוזיות התקציבית החריגה של ישראל בהשוואה למדינות המפותחות . . 11 נמצא קשר ישר בין מיקור חוץ של שירותים ציבוריים לאפקטיביות הממשלה . לשם המחשה — הולנד וגרמניה , המאופיינות במיקור חוץ רחב יותר , מציגות אפקטיביות גבוהה יותר , לעומת יוון ואיטליה , שנשענות יותר על עובדי ציבור בייצור של שירותים ממשלתיים . נציין כי הממשלה בישראל עושה שימוש רב יותר במיקור חוץ בתהליך ייצור השירותים הציבוריים בהשוואה לממוצע של מדינות . OECD

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר