ויהי כשמע גדעון

עמוד:

ב - , 1993 כשלושה חודשים לפני הסכמי אוסלו , ובמהלכו הוכנסו בעזרת מקור , שכונה " גיזת הזהב " , שני מתקני האזנה ללשכתו של ' אבו מאזן' בתוניס . בזכותם נחשף בפני מקבלי ההחלטות בישראל מידע רב ערך , שסייע להם בניהול השיחות עם הפלסטינים . ביולי 2013 העניק הרמטכ " ל בני גנץ את אות הערכת הרמטכ " ל ליחידה 8200 לאור עשייתה החשובה . בדבריו בטקס אמר : " ... פועלכם החשוב , אשר לרוב מסתתר מאחורי הקלעים של הפעילות הגלויה בזירות השונות , מהווה חלק משמעותי מהיכולת של צה " ל . המודיעין המועבר בזמן אמת מאפשר לצה " ל ליצור תמונת מצב בהירה ומדויקת בכל שעות היממה ומעניק תנופה רבת חשיבות ואפשרות לפעולה חדה ומהירה , אשר הוכיחו את עצמן לא פעם כיכולות עוצמתיות בשדה הקרב ... " . זה בדיוק העניין . המידע העולה מהאזנות מאפשר ליצור תמונת מצב עדכנית ומדויקת , שלאורה ניתן להחליט על דרך הפעולה והתזמון המיטביים . אין חדש תחת השמש בפעולת ההאזנה הראשונה אנו נתקלים כבר בספר " שופטים " , ומבצעיה היו גדעון ומשרתו האישי , פרה . הפעולה התרחשה על רקע מצוקה בה היו נתונים בני ישראל . הם עדיין לא הכו שורש בארץ , היו פזורים בחבליה מדרום ועד צפון , מאזור השפלה ועד עבר הירדן , בכפרים קטנים ומבודדים , בקושי עיבדו את אדמתה ורעו את עדריהם , היו בלתי מוגנים לחלוטין ונתונים תכופות לחסדיהם של אנשי המדבר - המדיינים , העמלקים ובני קדם . הסופר המקראי תיאר את המצוקה במספר משפטים קצרים , בבחינת מעט המחזיק את המרובה : " והיה , אם - זרע ישראל -- ועלה מדין ועמלק ובני - קדם , ועלו עליו . ויחנו עליהם , וישחיתו את - יבול הארץ , עד - בואך , עזה ; ו לֹ א - ישאירו מחיה ביש ראל , וש ה ושור וחמור . כי הם ומקניהם יעלו ואה ֳ ליהם , יבאו ( ובאו ) כדי - ארבה לרב , ולהם ולגמליהם , אין מספר ; ויבאו בארץ , לשחתה . וידל ישראל מאד , מפני מדין " . כלומר , אלה עובדים בזיעת אפם ואלה מגיחים מהמדבר או מהבקעה ועולים עם עדריהם על השדות המעובדים , מנצלים את מספרם הגדול ואת חולשת בני ישראל , כדי לזכות בשלל קל . כנהוג במקרים דומים המתוארים בספר " שופטים " , העמיד אלוהים , גם בפעם זו , מושיע מקרב בני ישראל . הפעם היה זה גדעון , בן שבט מנשה , תושב עפרה , שקיבל עליו את האחריות הכבדה של הובלת העם במאבקו במדיינים . לא בקלות קיבל עליו גדעון את עול המנהיגות . הוא ערך " מבחן אמינות" לשליח האלוהים שפקד אותו , והמלאך הוכיח לו את כוחו כשהעלה באש את הארוחה שגדעון הכין . המופע המרשים הזה שכנע זמנית את גדעון אך אז המלאך כבר " הלך מעיניו " . מאוחר יותר , באותו לילה , הטיל אלוהים על גדעון משימה , מעין מבחן אומץ , והורה לו לנתץ את המזבח לבעל שהוקם בעפרה . גדעון ביצע את המעשה באישון לילה , יחד עם עשרה מעבדיו . בבוקר , כשאנשי עפרה גילו את המזבח המנותץ , הם מיהרו לנהל חקירה קצרה כדי לגלות מי עומד מאחורי המעשה . הסופר התנ " כי משתמש בשלוש מילים בלבד כדי לתאר את מהלך העניינים : " וידרשו , ויבקשו -- ויאמרו " . בשלוש מילים אלה מתוארת טכניקת חקירה שבדרך כלל מניבה תוצאות לא רעות – המשחק של החוקר הרע והחוקר הטוב . " וידרשו " , לשון תקיפה . דרישה . אין בה רוך אלא תובענות . " ויבקשו " , לשון רכה . בקשה . פנייה אל הרגש , שהרבה פעמים ממוססת חומות ומפוררת התנגדויות . גם סדר הדברים נכון – הטוב בא אחרי הרע . כשהטוב פונה , הנחקר כבר מסוגל לעשות את ההשוואות ומרגיש מה נעים לו יותר . התוצאה היא " ויאמרו , גדעון בן - יואש עשה הדבר הזה " כלומר , לפחות חלק מהנחקרים הודו והצביעו על גדעון כמי שהוביל את ניתוץ המזבח . כאן יש כבר הצלבה מודיעינית , כלומר , מספר גרסאות המצביעות על כך שגדעון בצע את המעשה . זו הייתה חקירת שטח מוצלחת שהניבה תוצאות מהירות . ואולם , חרף המידע שהיה ברשותם , לא הצליחו אנשי עפרה לשים יד על גדעון , שניצל ממוות בטוח , שכן מעשהו הרגיז מאוד את אנשי היישוב . בעקבות אירוע זה אמור היה גדעון לחוש בטוח לגבי המשימה שהוטלה עליו , אך הוא נותר חסר ביטחון וחשדן כבתחילה . הוא לא השתכנע שאכן אלוהים בכבודו ובעצמו , או לפחות שליחו , פנה אליו . מיונים ליחידת העילית הסצנה הבאה נפתחה בדיווח חדשותי מדאיג הטומן בחובו זרע פורענות : " וכל - מדין ועמלק ובני - קדם , נאספו יחדו ; ויעברו ויחנו , בעמק יזרעאל " . זה הבסיס להתרחשויות הבאות , בהן שולבו סיפורי ניסים ( הנובעים בעיקר מחוסר הביטחון של גדעון ); מיונים מיוחדים שנועדו לבחור את הלוחמים המובחרים ביותר ( כעין " יום סיירות " של אותם ימים ); מבצע האזנה נועז ששפך אור על הלך הרוחות בקרב המדיינים והביא להחלטה לצאת להתקפה על המחנה שלהם ; ומהלך צבאי יצירתי שהביא להכרעת הקרב כבר מראשיתו . אחרי שנודע דבר פלישת שבטי המדיינים לעמק יזרעאל , הזעיק גדעון לוחמים מארבעה שבטים . מניינם הגיע ל - 32 אלף , מספר מכובד לכל הדעות . אף על פי כן , גדעון עדיין גילה חוסר ביטחון וביקש מאלוהים הסופר התנ " כי משתמש בשלוש מילים בלבד כדי לתאר את מהלך העניינים : " וי ּ דרש ׁ ו ּ , ויבקש ׁ ו ּ - וי ֹּ אמרו ּ " . בשלוש מילים אלה מתוארת טכניקת חקירה שבדרך כלל מניבה תוצאות לא רעות - המשחק של החוקר הרע והחוקר הטוב אדוארד סנודן . ההאזנה השתרשה במודיעין המודרני

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר