|
עמוד:
נא לא להטריד את מנוחת השליטים הצנזורה הביטחונית והמדינית ששלטונות מפעילים לא פעם עוררו לא מעט התנגדויות . חלקן עלו יפה , חלקן נגמרו במוות שמעון מנדס | סא " ל ( דימ ' ) מקור המילה צנזורה הוא בשפה הלטינית . censor פירושה בדיקה , משמעותה פיקוח והפועל היוצא שלה הוא איסור , כלומר איסור מטעם השלטון לפרסם או לעשות דברים שמטרידים את מנוחתו . לפיכך עשויה להיות צנזורה בתחומים שונים : ביטחונית - לשם מניעת חשיפה של סודות צבאיים ; מוסרית - למניעת פרסום דברי תועבה ; משפטית - הוצאת צווי איסור פרסום כדי לסייע לבית המשפט בחקר האמת , או לחילופין לחפות על עיוות דין ; כלכלית - מוטלת על גופים מסחריים כדי לשרת אינטרסים כלכליים או עסקיים ; מדינית - למניעת פרסום דברי ביקורת על המשטר , חולשת על תחומי התרבות , הספרות והחדשות . הצנזורה הביטחונית והמדינית חופפות ולא פעם השלטון מנסה להפעיל צנזורה מדינית במסווה של ביטחונית , בנושאים שמטרידים אותו בהיבט הפוליטי . אפשר לקבוע קטגורית כי אלה שנאלצו להצטופף בצלה של הצנזורה היו מוותרים עליה בשמחה , שכן האדם מטבעו לא אוהב כבלים . כפי שלצנזורה פנים רבות , גם אלה שצריכים לפעול על פיה לא תמיד רואים אותה בעין אחת . בהקשר זה כבר אמר סקיני , הכפרי המתורגמן מהמחזה “ בית התה של ירח אוגוסט ” , כי “ פורנוגרפיה היא עניין של גיאוגרפיה ” . דהיינו , מה שנראה מסוכן או מכוער לאחד , עשוי להיראות תקין ויפה לאחר . כל נושא המונח על השולחן לדיון נתון לפרשנות . באותה נשימה אפשר גם לקבוע שיש סוגי צנזורה שקבוצה אחת של בני אדם לא תאהב , אבל יתר הקבוצות ישמחו על קיומה . למשל , צנזורה על הפורנוגרפיה - להוציא את חובבי הפורנוגרפיה , כל יתר בני האדם ישמחו לקיומה . עורך “ אל - פג ’ ר ” נגד מלך הר חברון במדינות ערב למשל מצהירים השליטים על חופש עיתונות מוחלט . משמע , באופן רשמי אין צנזורה . אבל במציאות כל האוכלוסייה יודעת שאסור למתוח בקורת על השליט וממשלתו . גם באזור יהודה ושומרון היה נהוג הכלל הזה , ומי שהפר את ההוראה הבלתי כתובה , שילם את המחיר . בראשית שנות ה - 70 של המאה הקודמת נוסד במזרח ירושלים העיתון הערבי “ אל - פג ’ ר ” ( השחר ) . בחלק זה של העיר החיים התנהלו בהתאם לחוק הישראלי , אך העיתון נועד לתושבי יהודה ושומרון . העורך הראשון של העיתון היה צעיר פלסטיני שגדל וחי בארה ” ב . משום שהעיתון תמך באש ” ף , ועורכו המודרני והליברלי , ג ’ ו נאצר , היה אש ”פיסט מוצהר , הוא שם לו למטרה לסלק את ראשי הערים המכהנים מתפקידם וכך לפנות לצעירי אש ” ף עמדות שלטון . השיטה הייתה להבאיש את ריח האוליגרכיה הוותיקה בעיני הציבור . במיוחד תקף את ראש עיריית חברון מחמד עלי אל - ג ’ עברי , האיש החזק בחבורה שהיה ידוע כ ” מלך הר חברון ” . באחד הלילות , כשהעורך ג ' ו נאצר יצא בחצות לילה מח ' מארה ( מסבאה ) במזרח העיר , הוא נחטף , הוצא להורג עוד באותו הלילה ובבוקר השכם נקבר בתחתית חפירת בטון ששימשה כיסוד לבניין חדש . כפי שאומר הפתגם הערבי , " איש לא ראה איש לא שמע" אשרף מרואן . הדבר היחיד שנלקח מדירתו בלונדון היה טיוטת כתב היד של זיכרונותיו
|
|