|
עמוד:12
מימי עליית ממלכת אשור בסוף המאה התשיעית לפנה " ס ועד לימי שיבת ציון ובניין הבית השני ) מאה שישית לפנה " ס ( . הקובץ נאגד יחד מסיבה פשוטה וטכנית לגמרי : כדי שלא ילכו לאיבוד מחמת קוטנם , או בלשונו של התלמוד הבבלי ) בבא בתרא יד ע " ב ( : " איידי דזוטר מרכס" ) מתוך שקצר - יאבד ( . הקובץ , כפי שהוא בידינו , אינו מסודר באופן כרונולוגי . לדוגמה : עמוס קודם כרונולוגית להושע אך מופיע אחריו , ויונה קודם לשניהם אך מופיע אחריהם . המסורת המקובלת בידינו שונה מעט מהסדר המופיע בתרגום השבעים וכנראה שבעת " אריזת הקובץ " לשימורו הקפידו פחות על סידור הספרים . בשנים האחרונות מצאתי עצמי יותר ויותר עוסק בהוראת תנ " ך , בעיקר בזכות מיזם 929 שבראשו אני עומד . לפני כמה שנים התבקשתי על ידי חברי קהילת " נאוה תהילה " בגבעת שמואל להעביר סדרת מפגשים על " תרי עשר " וכך מצאתי עצמי מתבונן מחדש בסיפורם של כל אחד מהנביאים הזוטרים הללו . בסופה של סדרה דרבנו אותי המשתתפים לכתוב את הדברים ולאגדם בספר . לאחר עוד כמה סיבובי שיעורים במקומות שונים בארץ החלטתי להיכנס למשימת הכתיבה הזו . לאור היקף הספר החלטתי לחלק את הקובץ ולהתמקד בספר זה בשמונה נביאים שפעלו בימי הבית הראשון ועד לחורבן . המשנה בפרקי אבות ) א , ד ( מצווה על התלמידים לשתות בצמא את דברי מוריהם . רבים מלומדי התורה בעולם הישיבות מכירים את הדרשה של הרב חיים מוולוז ' ין המחייבת את התלמידים לתקוף את המורים בשאלות ולא לקבל את דבריהם בצייתנות כבושה : . 1 בחפירות שבמערכת קומראן נמצאה מגילת תרי עשר הדומה בחלוקתה למסורת שבידינו .
|
|