|
עמוד:149
הספרות המיסטית של המאות הראשונות לספירה . הוא מצוטט על פי : י ' אייזנשטיין , אוצר מדרשים , ניו יורק , 1915 עמ ' . 260 - 253 מדרש משלי מדרש על ספר משלי העוקב אחרי פסוקי הספר כסדרם ומביא עליהם מסורות אגדיות מגוונות . נראה שנערך במאה התשיעית ולשונו עברית . המדרש פורסם במהדורה מדעית מעשה ידי ב ' ויסוצקי ( ניו יורק תש " ן ) . מדרש תהילים מדרש על ספר תהלים , הקרוי גם " מדרש שוחר טוב " על שום המילים הפותחות אותו . חלקו הראשון – העוסק במזמורים א - קיח , קדום יותר ( וניתן לתארכו עוד לפני המאה השמינית ) אך חלקו השני מאוחר הרבה יותר וזמנו טרם נקבע . לשונו בדרך כלל עברית . הוא פורסם בידי ש ' בובר ( וילנא תרנ " א ) . מדרש תשובת יונה הנביא חיבור אגדי קצר על ספר יונה המוכר לנו מכמה כתבי יד . חלקים נרחבים ממנו שוקעו ב " מדרש יונה " ( ראו בערכו ) . נתחבר קרוב לסוף האלף הראשון , וראה אור בידי ת ' קדרי , בתוך קובץ על יד כד , ירושלים תשס " ב , עמ ' . 84 - 67 מכילתא דרבי ישמעאל חיבור תנאי קדום על ספר שמות שנערך בארץ ישראל במאה השלישית לספירה . ייחוסו לר ' ישמעאל ( בן המאה הראשונה - שנייה ) נראה כמעיד על זיקתו לבית המדרש של חכם זה ( ובמקביל נערך חיבור אחר לספר שמות , " מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי " , שניכרת זיקה בינו לבין בית המדרש של ר ' עקיבא ) . לשונו עברית והוא עוקב אחרי פסוקים רבים מספר שמות , בהלכה ובאגדה גם יחד . המכילתא דרבי ישמעאל ראתה אור במהדורה מדעית בידי ח " ש הורוויץ וא " י רבין ( מהדורה שנייה , ירושלים תש " כ ) . משנה ספר היסוד של התורה שעל - פה . המשנה נערכה בגליל בשלהי המאה השנייה בידי ר ' יהודה הנשיא והיא מחולקת לשישה סדרים העוסקים בתחומים מגוונים ( בעיקר בתחום ההלכה ) של חיי האדם והעם : עניינים הקשורים בעבודת האדמה , בלוח השנה היהודי , בדיני משפחה ומשפט , בעבודת המקדש ועוד . המשנה זכתה לעיסוק מרובה בתקופת האמוראים , בארץ ישראל ובבבל , דבר שהביא ליצירתם של שני התלמודים , הירושלמי והבבלי ( ראו בערכם ) , ומאוחר יותר לחיבורם של פירושים ודיונים אין ספור . מהדורה מקובלת של המשנה היא זו שפרסם ח ' אלבק , ירושלים ותל אביב תשי " ב - תשי " ט . נוסח שומרון של התורה נוסח התורה שבידי השומרונים – שלא קידשו את ספרי נביאים וכתובים – שונה מנוסח המסורה בכמה אלפי שינויים , רובם זעירים . מקצתם מקורם בתאולוגיה השומרונית ( כגון בהדגשת מרכזיותו וקדושתו של הר גריזים אשר בשכם ) , ורובם מקורם בגירסאות שונות של התורה . הוא כתוב בכתב העברי הקדום , ויש בו עדות רבת ערך לתולדותיו של הטקסט המקראי בעת העתיקה . נוסח שומרון של התורה פורסם , בצד נוסח המסורה , בידי א ' צדקה ור ' צדקה ( תל אביב תשכ " ו ) . סדר אליהו רבה חיבור אגדי העוסק רבות בדרך החיים הדתית , במידות הטובות ובלימוד התורה . הוא נתחבר ככל הנראה בתקופת הגאונים ( אולי בבבל ) ולשונו עברית . יחד עם חיבור אחר – סדר אליהו זוטא – הוא מרכיב את החיבור הקרוי " תנא דבי אליהו " , שראה אור בידי מ ' איש שלום ( וינה תרס " ב ) . ספרא מדרש קדום על ספר ויקרא , המכונה גם " ספרא דבי רב" או " תורת כהנים " . עריכתו מיוחסת לר ' יהודה בר עילאי
|
|