אחריתו של יונה

עמוד:140

שבלע את הנביא . המקום החשוב שתפס יונה בספרות הנוצרית הקדומה ( ראו עמ ' 18 ועמ ' 113 ) הוא שעומד כנראה מאחורי ההחלטה לשלב במפה את הנביא ואת סיפור בליעתו בידי הדג . היכן נקבר יונה ? מה שלא טרח המקרא לגלות - מנסים לעשות מקורות שונים , המאוחרים בהרבה לספר הספרים , המצביעים על מקומות שונים כמקום קבורתו של יונה , ונזכיר את הבולטים שבהם . סיום ספרנו , המותיר את יונה סמוך לנינוה , הוא יסוד המסורת שהוא קבור לידה , ליד העיר מוסול שבעיראק , בתל יונה ( נבי יונס ) שבין חורבות נינוה . במקום ניצב מבנה , קבר יונה , שקודש בידי יהודים ומוסלמים , אשר נהרס בחודש יולי של שנת 2014 בידי הקנאים הסונים , אנשי דאעש , בטענה שהמקום נעשה לאתר של עבודת אלילים . " ספר חיי הנביאים " ( ראו לעיל ) קובע , כי " אחרי שהתיישב [ יונה ] בארץ שעיר מת שם וייקבר בקבר קנז השופט הראשון " . קנז - ולא עתניאל בן קנז - הוא השופט הראשון גם על פי הספר החיצוני " ספר קדמוניות המקרא " ( פרקים כה ואילך ) וגם על פי דברי יוסף בן מתתיהו ( קדמוניות היהודים , ספר חמישי ג , ג ) . קשרו של יונה לקבר זה הוא מן התמיהות שאין בידינו להסבירן . אתרי הקבורה האחרים המיוחסים ליונה מצויים בארץ ישראל , על יסוד ההנחה שחזר ממסעו לביתו . הכפר הערבי משהד שבגליל מזוהה עם עירו של יונה בן אמיתי הנביא מגת החפר ( מלכים - ב יד , כה [ ראו עמ' , [( 21 ומקום קבורתו של יונה - הנזכר כבר בכתבי אב הכנסייה הירונימוס במבוא לפירושו לספר יונה - מצוי בתחומו של מסגד בכפר זה שרבים בימי הביניים העידו על ביקורים שערכו בו . כך , למשל , מספר ר ' פתחיה מרגנסבורג שביקר במקום בשנת : 1180 " והיכל יפה בנוי עליו ויש אצלו פרדס וכל מיני פירות שם ושומר הפרדס הוא גוי . כשבאים גויים שם אינו נותן להם מאומה מן הפירות , וכשיהודים באים לשם מקבלם בספר פנים יפות ואומר להם : ' יונה בן אמיתי יהודי היה לכך ראוי לכם משלו ' , ומאכילן את היהודים " ( אברהם יערי , מסעות ארץ ישראל , רמת גן , 1976 עמ ' . ( 52 בחיבור " שבילי דירושלים " , המיוחס ליצחק חילו ( שביקר בארץ במאה הי " ד ) , מסופר כי " שר אחד מושלמני [ = מוסלמי ] שונא ישראל ישב לפנים בכפר כנא [ הסמוך למשהד ] , ויהי היום ויצא מארמונו מלא מחשבות רעות על ישראל , ובעוברו על יד קבר הנביא ראה איש חמוש בנשק ומראהו נורא ניצב לקראתו . וימהר השר ויפול לרגליו כמו לפני שופטהו , ויקרא : ' אדוני יונה , אתה הוא האיש המזוין , למה תפחידני ? ' ויענהו : ' אני הנני יונה בעצמי , ואבוא לחשוך אותך מהרע לעמי ' . המחזה הזה פעל הרבה על רוחו , מלבד שלא הוסיף עוד להרע קבר יונה הנביא בגת חפר ( הכפר הערבי משהד של היום ) . חיתוך עץ מעשה ידי האמן Harry Fenn מספרו של , Victor Guerin חוקר ארץ ישראל בן המאה התשע עשרה , . La Terre Sainte

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר