ד, ד-יא ה׳ מלמד את יונה לקח

עמוד:136

העיר קעילה מידי הפלישתים : " הנה אנחנו פה ביהודה יראים ואף כי נלך קעילה אל מערכות פלישתים ? " ( שמואל - א כג , ג ) . הביטוי " קל וחומר בנו ( או אפילו : בן בנו ) של קל וחומר" משמש בלשוננו במשמעות של קל וחומר חזק ומשכנע במיוחד . וכך אומר מנדלי מוכר ספרים בראש ספרו " מסעות בנימין השלישי " : " אין לך עשב שאין לו מלאך , שמכהו ואומר לו : ' גדל ! ' , ואם עשב כך , קל וחומר בן אדם , וקל וחומר בן בנו של קל וחומר אדם מישראל " . שימוש זה שונה בתכלית מן השימוש המקורי של הביטוי . במקורו עסק ביטוי זה בקל וחומר המתבסס על מסקנה שהיא עצמה נלמדה מקל וחומר , ולכן תוקפו דווקא חלש יותר ( בבלי , זבחים נ ע " ב ) . עמ " ל וחבריו בניגוד לשימוש בעמ " ל בפסוקנו , יש לשורש זה גם משמעות חיובית . כך , למשל , " וגם כל האדם שיאכל ושתה וראה טוב בכל עמלו [ = בכל עבודתו ] מתת אלוהים היא " ( קהלת ג , יג ) . עם זאת לעמ " ל גם משמעות של סבל , כגון בתלונתו של הנביא ירמיהו : " למה זה מרחם יצאתי לראות עמל ויגון " ( ירמיה כ , יח ) , או בפסוק המסכם את סבלם של בני ישראל במצרים , פסוק שזכה להיכנס להגדה של פסח : " וישמע ה ' את קולנו וירא את עניינו ואת עמלנו ואת לחצנו " ( דברים כו , ז [ בהגדה מוסברת תיבת " עמלנו " כמדברת על הסבל שנגרם לעם ישראל במצוות פרעה להשליך את כל הבנים ליאור ]) . משמעות שלילית נוספת של עמ " ל היא רוע , רשע , כגון בתקבולת " לא הביט און ביעקב ולא ראה עמל בישראל " ( במדבר כג , כא ) . העובדה שלאותו שורש נודעות משמעויות מנוגדות , שלילית וחיובית , נובעת מנקודות ראות שונות : יש מי שרואה בעבודה עונש ויש מי שמדבר בשבחה . מתברר כי כפל משמעות שכזו נודעת גם לשורשים אחרים הקשורים אל עמ " ל . כך , למשל , השורש עב " ד . ספרות החכמה מרבה לדבר בשבח העבודה , " עובד אדמתו ישבע לחם " ( משלי יב , יא ) ו " מתוקה שנת העובד אם מעט ואם הרבה יאכל " ( קהלת ה , יא ) , ואילו סיפור הגירוש מגן עדן מציג את קשייה של עבודת האדמה כעונש שנגזר על האדם ( בראשית ג , יז - יט ) או על קין : " כי תעבוד את האדמה לא תוסף תת כוחה לך " ( שם ד , יב ) . ואותה שניות נמצא גם בשורש יג " ע . לחיוב ראו : " יגיע כפך כי תאכל אשריך וטוב לך " ( תהילים קכח , ב ) , ולשלילה בדברי תלונתו של יעקב באזני לבן - " את עניי ואת יגיע כפיי ראה אלוהים " ( בראשית לא , מב ) . ומעניין שמדרש איכה זוטא ( פרשה א ) מבאר בעזרת השורש עמ " ל פסוק שיש בו תקבולת בין עב " ד ויג " ע , וכך באים שלושה שורשים אלה יחדיו . וכך אומר שם הקב " ה לעם ישראל : " כשבראתי את עולמי לא היה לפני לא עמילה ולא יגיעה ... ולמעשיכם [ = בגלל מעשיכם ] הרעים היה לי עמילה ויגיעה ... שנאמר ' אך העבדתני בחטאיך הוגעתני בעוונותיך ' ( ישעיה מג , כד ) " . מפה צבעונית של העיר נינוה הממוקמת בין נהר פרת לנהר חידקל , בתחתיתה צופה אל העיר יונה הנביא . הכיתובים במפה מציינים אתרים מרכזיים בעיר כגון ארמון המלך . המפה לקוחה מתוך הספר Description de l ' Univers שראה אור בפאריז בשנת . 1683

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר