פתח דבר

עמוד:11

השכר היו גבוהים יותר : שכר המנהלים הממוצע עמד על 90 . 30 שקלים ברוטו לשעת עבודה , לעומת 28 . 60 שקלים אצל עובדים לא מקצועיים . ברור שכדי להגיע לתפקיד מנהל או מנהלת נדרש הפרט לקבל כמה החלטות , הן בעבר והן בהווה : א . לצאת לעבודה . ב . להשקיע בפיתוח כישורי ניהול , כלומר בלימודים מתאימים . ג . להחליט כמה זמן להשקיע בעבודה כמנהל . בחלק השני של הספר מנותחים השיקולים הכלכליים של הפירמה בנושא משאבי האנוש , כמו למשל ההחלטה על מבנה השכר המשולם לעובדים — שכר קבוע או שכר התלוי בביצועי העובד , גובה השכר , התנאים הנלווים לשכר וכדומה . כמו כן נידונות בו החלטות הפירמה לגבי התנאים הסביבתיים במקום העבודה , ההכשרה המקצועית הניתנת לעובדים ועוד . נזכור כי מטרתה של פירמה היא הרווח ולכן עליה לבחור באפשרויות שימקסמו את רווחיה . הניתוח הכלכלי שמובא בהמשך עוסק לא מעט בבעיות הנובעות ממחסור באינפורמציה . נזכור כי עובדים הם גם גורם ייצור הטרוגני . העובדים שונים אחד מהשני במגוון רב של מימדים כמו למשל גיל , מין , כישורים פיזיים , כישורים אינטלקטואליים , ידע , מוטיבציה ועוד . לכן התייחסות אל כל העובדים כאל מקשה אחת בוודאי אינה נכונה . אולם כדי להתייחס אל כל עובד בצורה שונה על הפירמה לדעת מיהו בדיוק אותו עובד , מהם כישוריו , רצונותיו , מחשבותיו ועוד . אינפורמציה זו בוודאי אינה זמינה במלואה לפירמה כאשר היא שוכרת עובד חדש . גם לאחר שעובד מתקבל לעבודה , האינפורמציה מתבררת לפירמה באופן הדרגתי בלבד לאורך שנות עבודתו . גם פירמות , אפילו אם הן עוסקות באותו תחום פעילות , הן שונות אחת מהשנייה . למועמדים לעבודה אין את מלוא האינפורמציה על מקומות העבודה השונים כאשר הם מחפשים עבודה . גם לאחר שהיו בקשרים עם מספר פירמות , קיבלו את האינפורמציה על העבודה המוצעת להם וצריכים להחליט איזו הצעת עבודה לקבל , עדיין אין בידיהם את מלוא האינפורמציה . בעיית האינפורמציה היא מורכבת יותר מאשר נאמר עד עתה ואיננה באה לידי ביטוי רק בעת יצירת הקשר בין עובד למעביד אלא גם בהמשך : א . אינפורמציה לא מלאה — לשני הצדדים אין מידע לגבי העתיד . מכיוון שבדרך כלל ההתקשרות בין עובד למעביד מיועדת להימשך מספר רב של תקופות , מידע לגבי העתיד היה עוזר לשני הצדדים לקבל החלטות מושכלות יותר . לעתים , בעת ההתקשרות הראשונית נקבעים כללים שונים שלאחר מכן , גם אם השתנו התנאים , קשה מאד לשנותם . ב . אינפורמציה אסימטרית — האינפורמציה שבידי הצדדים לא רק שאיננה מלאה , היא גם איננה סימטרית . לכל צד יש יותר מידע על עצמו מאשר לצד השני וכמובן שכל צד ינסה לנצל אינפורמציה זו לטובתו . ג . במהלך העבודה , חוסר הסימטריות באינפורמציה ממשיך . לעובד אין אינפורמציה מלאה על מצבה של הפירמה בכל זמן נתון ואילו לפירמה אין אינפורמציה מלאה על מידת המאמץ שהעובד משקיע בעבודתו . 4 שנתון סטטיסטי לישראל לשנת , 64 — 2013 לוח . 12 . 46

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר