הקדמה

עמוד:7

הקדמה מוקד הספר שלפנינו הינו פיתוח הבנה רחבה וביקורתית אודות הפרספקטיבה הסוציולוגית בחקר מערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית ( , Ballantine & Spade , 2001 ; Hallinan , 2000 ; Hurn . ( 1985 עיקר הדגש מושם על יחסי הגומלין הנרקמים בין מערכת החינוך לבין ההקשר החברתי תרבותי בתוכו היא פועלת , תוך שימת דגש רב על היבטים גלובאליים ועל היבטים מקומיים , קרי , ההקשר הישראלי ( . ( Apple , Kenway , & Singh , 2007 בהקשר לכך , ובדומה לשפירא ובן סימון ( , ( 1989 חוט השני העובר לאורכו ולרוחבו של ספר זה הוא ההנחה , כי החינוך אינו פועל בתוך חלל ריק , אלא הוא מהווה חלק אינטגראלי מן הספרות החברתיות התרבותיות הגלובאליות והמקומיות כאחד תוך קיום יחסי גומלין ביניהן . מצד אחד , הספרות משפיעות על מערכת החינוך על ידי יצירת מציאות חברתית חדשה בסדר היום החינוכי ; ומצד שני , מערכת החינוך משפיעה על המציאות החברתית תרבותית הקיימת , ואף עשויה לחולל בה שינויים מרחיקי לכת . בהקשר לכך , ספר זה נחלק לשני שערים כאשר השער הראשון " בין חינוך לבין המשפחה ולאי השוויון החברתי " מדגיש את יחסי הגומלין שבין מערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית לבין המשפחה ואי שוויון אתני / לאומי ומגדרי . בשל הזיקה ההדוקה בין חינוך לבין קביעת סיכויי החיים של הפרט , קרי , אי שוויון חברתי , תורחב היריעה אודות נושא מרכזי זה תוך התמקדות בשאלה הקלאסית , המנחה את מחקרי הסוציולוגיה של החינוך , והיא : עד כמה ובאיזה אופן מערכת החינוך " משחררת " או " משעתקת " את אי השוויון החברתי ? (; Bowles & Gintis , 2003 ; Darling - Hammond , 2004 ; Gamoran , 2001 . ( Hallinan , 1988 ; Karabel & Halsey , 1977 ; Oakes , 1985 בהקשר לכך , פרקי הספר שבשער זה יציגו באופן תיאורטי ואמפירי תפיסות פרדיגמאטיות שונות ואת האופן שבו הן מתארות ומפרשות את יחסי

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר