|
עמוד:9
מאז 1989 ומוצעת לתלמידי בית הספר התיכון בקורס בחירה . התכנית מתמקדת בהעלאת המודעות המטא - לשונית של הלומדים בה , בצד התועלת הברורה שבעצם החשיפה הנוספת לשתי השפות – אנגלית כשפת מקור ועברית כשפת יעד . המחקר שמוצג במאמר בדק כיצד מתפתחת המודעות המטא - לשונית בקרב הלומדים בתכנית , עד כמה היא באה לידי ביטוי בביצוע מטלות תרגום , ואיך היא נתפסת על ידי התלמידים עצמם . המאמר החמישי והאחרון בשער האנגלית הוא של עפרה ענבר - לוריא וסמדר דוניצה - שמידט , והוא עוסק בשפה האנגלית במוסדות אקדמיים בישראל . באופן ספציפי , המאמר דן בהוראת קורסי תוכן באמצעות השפה האנגלית , מגמה המכונה " אינגלישיזציה " , ההולכת ותופסת תאוצה במקומות רבים בעולם שאנגלית נלמדת בהם כשפה זרה . המחקר המוצג במאמר זה בודק את עמדותיהם ותפיסותיהם של סטודנטים במכללה להכשרת מורים כלפי לימודים של קורסי תוכן בשפה האנגלית . המחקר כולל את עמדותיהם של כלל הסטודנטים במכללה כלפי מגמה זו וכן את עמדותיהם של סטודנטים שבחרו ללמוד בקורס תוכן שמועבר בשפה האנגלית . השער החמישי והאחרון בספר , הכולל ארבעה מאמרים , מוקדש להוראתן של שפות נוספות בישראל – רוסית , אמהרית , ספרדית , צרפתית , יידיש וסינית , ואף השפה החזותית – שפה המצריכה גם היא למידה והעלאת מודעות . צוות החוקרים מלכה מוצ ' ניק , מרינה ניזניק , אנבסה טפרה וטניה גלוזמן מציגים ובוחנים במאמרם את לימוד השפות הזרות המוצעות לבחירה בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות כדי להגיע להבנה מעמיקה יותר של מדיניות הלשון בישראל ושל הוראת שפות אלו מנקודת ראותם של התלמידים , מוריהם , בתי הספר והקוריקולום . נחקרו ארבע שפות : שתי שפות מורשת – רוסית ואמהרית , ושתי שפות זרות - צרפתית וספרדית . במחקר נבדקה המוטיבציה של התלמידים ללמוד שפות אלו , נבחנו הישגיהם הלשוניים בשפה הנלמדת , זוהו הגורמים העשויים לתרום להצלחתם בלימודי השפה , נבדקה שביעות הרצון של התלמידים ושל מוריהם מלימוד כל אחת מהשפות ולבסוף , נבדקו האיכות של תכניות הלימודים , בחינות הבגרות וספרי הלימוד בשפות אלו . במאמר השני והייחודי מאוד בודקת נטע אבוגוב את סוגיית החינוך הלשוני בחסידות צאנז בישראל . חסידות זו היא קהילה מסוגרת המונה כ - 800 משפחות והמונהגת על ידי אדמו " ר . כל חברי הקהילה הם דו - לשוניים , דוברי יידיש ועברית ומתפללים בלשון הקודש , אך היידיש נהנית ממעמד גבוה יותר ומדוברת כשפה
|
|