חשיבות הכרתם של ההיבטים הפיזיולוגיים של הראייה ושל ליקויי הראייה לעוסקים בתמיכה בתלמידים עם ליקויי ראייה ועיוורון

עמוד:11

חשיבות הכרתם של ההיבטים הפיזיולוגיים של הראייה ושל ליקויי הראייה לעוסקים בתמיכה בתלמידים עם ליקויי ראייה ועיוורון יש חשיבות רבה לכך שאנשי החינוך העוסקים בתמיכה בילדים ובגירים עם ל״ר , הגם שאינם בקיאים בתחום הרפואה , ייחשפו לידע בסיסי לפחות בכל הקשור להכרת מערכת הראייה ולליקויי הראייה השכיחים והשפעותיהם השונות . הכרת ההיבטים הרפואיים של מחלת העיניים עשויה לתרום להבנה טובה יותר של צרכיו הייחודיים של הילד ומכאן לתמיכה יעילה יותר בצרכים אלו . נבחין בין צרכים כאלה על פי שלושת היבטי הליקוי ( הס , 2011 ב ) - ההיבט הפיזיולוגי , ההיבט התפקודי וההיבט החברתי . ההיבט הפיזיולוגי : ליקוי הראייה מוגדר כ “ סטייה מההתפתחות התקינה של מערכת הראייה״ ( הס , 2011 ב ) . לעתים , מלבד ההשפעות על תפקודי הראייה יש לליקוי השפעות פיזיות אחרות , בעיקרן תחושת כאב ותחושת סנוור מאור ( פוטופוביה ) . נוסף על שיפור התמיכה התפקודית עשויה הכרת המחלה הספציפית של הילד לסייע למורה לכוון לפעילות עבור הסוג המסוים של המחלה , שתמנע או תפחית כאב או סנוור . למשל , מחלות הקשורות בפגמים ברשתית מועדות במיוחד לכאבים בחשיפה לאור , ולכן כדאי להימנע מפעילות באור חזק במיוחד . הכרת הרקע הרפואי חשובה גם לשם היערכות המורה והמערכת לתמיכה בטיפול הרפואי שעשוי להתלוות לבעיה הראייה - נטילת טיפות עיניים , יציאה לבדיקות וכדומה . נוסף על כך , לעתים ליקוי הראייה הוא חלק מתסמונת הכוללת בעיות פיזיות נוספות , כמו ' תסמונת אשר ' - מחלה גנטית המתבטאת בשילוב של פגיעה בשמיעה עם פגיעה בראייה . הכרת המחלה עשויה אפוא לעזור למורה להיערך לקשיים ולצרכים נוספים שלא יכול היה לצפות אותם לולא הכיר את המחלה ואת אפיוניה . ההיבט התפקודי : הכרת הרקע הרפואי של ליקוי ראייה מסוים עשויה לסייע למורה להיערך לבעיות תפקודיות שייתכן שהילד ומשפחתו אינם מודעים להן או מודעים אך אינם תופסים את ההקשר ( הס , 2011 א ) . לדוגמה , אם ליקוי הראייה של התלמיד מתבטא בפגיעה בחדות הראייה בשל פגיעה בתאי המדוכים ( , ( cones ובידי המורה הידע שהמדוכים הם התאים ברשתית האחראים הן לחדות הראייה והן לראיית הצבעים , הוא יוכל לצפות מראש שלאותו תלמיד עלולים להיות קשיים גם בראיית צבעים . כאמור , ייתכן שהתלמיד עצמו אינו מודע לכך שרפרטואר הצבעים שהוא רואה מוגבל . דוגמה נוספת - אם ליקוי פרק ראשון : ההיבטים הפיזיולוגיים של ליקוי הראייה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר