פתח דבר

עמוד:11

הפרק הראשון – התקשורת החדשותית – חדשות ואקטואליה – דן במושגי מפתח ובתפיסת החדשות כמקור מרכזי בעיצוב אירועי האקטואליה ובייצור חדשות . הפרק השני – נושאים מרכזיים באקטואליה – מקרי מבחן – מציג חמישה נושאים בולטים בתקשורת החדשותית , שהצענו כמקרי מבחן ( case studies ) להבנת המסגור ( framing ) והייצוג התקשורתי : אלימות , ספורט , יופי , שכול וטרור , סמים . בכל אחד מהנושאים מיוצגים כמה תחומי דעת – מדעי המדינה , סוציולוגיה , תקשורת המונים , היסטוריה וחינוך – המרחיבים את מסגרות ההתייחסות של כל נושא . הפרק השלישי – שפה , ייצוג , מציאות – משמש בסיס להבנת הייצוג התקשורתי של נושאים ואירועים באקטואליה ושל השימוש שנעשה בקודים החברתיים תרבותיים בשפות המדיה . יש בו התייחסות מורחבת לסדר היום התקשורתי והציבורי ולאילוצי הטכנולוגיה והמדיה המעצבים את הסביבה הסימבולית של התקשורת , על מסריה וערכיה . לשם המחשת הדברים בחנו מקרוב את הטקסט החדשותי בעיתונות , בטלוויזיה ובאינטרנט . הפעילויות המוצעות בחלקו האחרון של הפרק חלות על חמשת מקרי המבחן . הפרק הרביעי – מפיקים וקהלים – בוחן את אילוצי המבנה המוסדי של ארגוני התקשורת אל מול מערכות אחרות בחברה דמוקרטית , ובייחוד את היחסים המורכבים שבין הממסד השלטוני - פוליטי , התקשורת ובעלי ההון . הפרק שואל מה חלקם של מפיקי המדיה ( היוצרים והמנהלים של מערכות התקשורת ) ומה מניע אותם במסגור התקשורתי של המציאות , ומנגד , כיצד מתנהגים קהלי המדיה ואיך הם מגיבים למציאות התקשורתית ; מה מלמדים ההקשרים החברתיים-תרבותיים שבהם פועלים קהלי המדיה על מערכות היחסים והאינטראקציות שלהם עם המדיה . תשומת לב מיוחדת ניתנת לעולמם הפוליטי - חברתי -תקשורתי של ילדים ובני נוער . בסיום הפרק מוצעת רשימת פעילויות להבנת היחסים שבין מפיקים לקהלים בהקשר של חמשת מקרי המבחן . הפרק החמישי – מסרים וערכים – מרחיב את היריעה סביב הדיון במסרי המדיה והערכים שהשיח התקשורתי מטפח ומקדם בחברה ובתרבות ושואל כיצד תמונות ודימויים תקשורתיים מעצבים את דעת הקהל ואת תמונת העולם של ילדים ונוער . דיון במסרים ובערכים נקשר להשפעות המדיה , ולכן מוצגות מסורות המחקר המרכזיות ותאוריות בולטות בחקר השפעות התקשורת : סדר היום , הנושא העיקרי והמסגור התקשורתי . הפעילויות המוצעות בסוף הפרק עוסקות בחקר טיבם של המסרים והערכים שמקדמת המדיה , בהקשר של מקרי המבחן .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר