מבוא עמנואל גרופר, שלמה רומי, מירב סלקובסקי

עמוד:12

בשנים האחרונות רבים טוענים כי ככל שהתערבויות חינוכיות -טיפוליות מתחילות בגיל צעיר יותר , סיכויי השפעתן גדולים יותר . בפרק השביעי והאחרון בשער זה , " התערבויות חינוכיות בגיל הרך : סוגיות שעלו בתהליך הערכתה של תכנית לקידום התפתחות והישגים של פעוטות בסיכון " מאת אירית מירו -יפה וטליה קונסטנטין , מתואר מחקר אשר עקב אחר תכנית לקידום התפתחותם והישגיהם של פעוטות בסיכון . המחקר המתואר בפרק מחזק את הטענה שלעיל , אולם מציג גם את נקודות התורפה הנובעות מהמורכבות הכרוכה בהתערבויות חינוכיות בגיל הרך . הפרק מתמקד בשלוש סוגיות שעלו בתהליך ההערכה של תכנית מניעה להורים ולילדיהם הרכים הנמצאים בסיכון : מאפייני הצוות והתמודדותו עם תפקיד זה ; הכשרה , הנחיה , תמיכה והעצמה של הצוות ; וגישה מערכתית לטיפול . ממצאי ההערכה של התכנית מעידים על קשייהן של המדריכות הביתיות . שער שישי : סוגיות בהכשרה , בזהות ובתפקוד של העובדים בשדה החינוכי -טיפולי שער זה החותם את הספר עוסק בעובדים אשר מתמחים בחינוך ובטיפול באוכלוסיות של נוער בסיכון – זהותם המקצועית , דרכי הכשרתם ותפקודם , השפעת תהליכי הכשרה על התפתחות זהותם המקצועית ויחסיהם עם אנשי מקצוע אחרים בשדה . הפרק הראשון , " סוגיית ההכשרה לתפקיד של עובדים חינוכיים - טיפוליים " מאת עמנואל גרופר ושלמה רומי , עוסק בהכשרת העובדים בשדה החינוכי - טיפולי ובקשר בין סוגיית הזהות המקצועית לבין תכניות ההכשרה . על מנת לבטא את קולם של אנשי השדה כונסה באוניברסיטת בר - אילן קבוצה מצומצמת ואיכותית אשר כללה אנשי מקצוע ומומחים מהאקדמיה , כמו גם נציגי שירותים למיניהם המפעילים תכניות הכשרה לעובדים עם בני נוער בסיכון . עיקרי הרב - שיח הזה מופיעים בפרק השני שכותרתו " רב-שיח בין מומחים ונציגי שירותים המפעילים תכניות הכשרה לעובדים עם בני נוער בסיכון " ; מנחי הרב - שיח היו עמנואל גרופר , שלמה רומי ומירב סלקובסקי . זהותם המקצועית של עובדי נוער אשר פועלים בקרב נוער בסיכון נדונה בהרחבה בכמה פרקים בשער זה . הפרק השלישי שמוקדש לסוגיה זו , " זהות מקצועית של עובדים חינוכיים - טיפוליים " , נכתב בידי מירב סלקובסקי . הפרק דן בפיתוח זהות מקצועית ייחודית של עובדים חינוכיים - טיפוליים תוך כדי בחינה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר