מבוא עמנואל גרופר, שלמה רומי, מירב סלקובסקי

עמוד:9

( מורטוריום ) אמיתי לצורך גיבוש זהותם . מאפיינים אלה מצוינים בפרקים אחדים של הספר בהקשרים מגוונים . עיקרון מארגן שלישי הוא השילוב בין היבטים של חינוך לבין היבטים של טיפול . דוגמה טובה לכך היא יחסי הגומלין בין המושג ' טיפול ' – מושג שהשימוש בו בתחומי הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית פירושו קריאה להתעמקות במצב המטופל , מחויבות רבה לדרך עבודה מוגדרת וצורך בקבלת רישיון לעסוק בתחומים אלה – לבין העשייה וההתערבות החינוכית - טיפולית בתחומי החינוך , הקידום וההעצמה של ילדים ובני נוער , התערבות שמעצם טבעה היא אקלקטית ו " מרוככת " בהשוואה לזו אשר מתקיימת בתחומים שצוינו לעיל . ההתערבות החינוכית - טיפולית אשר מאפיינת את התכניות לקידום ילדים ובני נוער במצבי סיכון ומצוקה כוללת היבטים של חינוך והתמקדות בנושא זה , אך בד בבד היא עושה שימוש בטכניקות ובהתערבויות שמקורן בשדה הטיפולי . השילוב בין חינוך לבין טיפול הוא חלק ממאפייני תחום הדעת הזה , מאפיינים שהספר שבידיכם מנסה לייצג ולתאר . אנו מקווים כי הקוראים ימצאו הד לכך בפרקים השונים שבספר . המבוא מספק תמונה כללית של הכרך השני כולו ושל כל אחד מהשערים בו , והקוראים יכולים לעשות במידע הזה שימוש בעת תהליך הקריאה או הלמידה . רשימת המשתתפים כוללת אך ורק את המחברים שעבודותיהם מופיעות בכרך זה ( בסדר אלפביתי של שמות המשפחה ) . על מנת להבליט את העובדה שכל אחד משני הכרכים מהווה חלק בלתי - נפרד מיצירה שלמה אחת , שמרנו על רצף המספור של השערים . לפיכך השער הפותח את הכרך שבידיכם הוא השער הרביעי , וזאת אף שהוא השער הראשון בכרך זה . שער רביעי : בעיני המתבונן : תיאור מנקודת מבטם של מתבגרים במצבי סיכון ומצוקה השער הזה פותח את הכרך השני בספר . מוצגים בו מאמרים המבוססים על מחקרים שבחנו סוגיות שונות ומגוונות מנקודת ראותם של בני נוער המצויים במצבי סיכון ומצוקה . את הפרק הראשון בשער זה , " ׳פליטים בעל כורחם׳ : מעברים , אי - שייכות , כאב ואובדן בחייהם של בוגרי השמות חוץ - ביתיות " , כתבה ענת פסטה - שוברט . הוא בוחן את סוגיית המעבר לחיים עצמאיים בקרב בוגרי השמות חוץ - ביתיות , כאלה אשר רובם נעדרים עורף משפחתי , מנקודת מבטם של הבוגרים עצמם . הכותבת מציגה את ממצאי מחקרה באופן היוריסטי תוך

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר