מבוא מורים על סדר היום הציבורי

עמוד:14

כשנה אחרי פרסום המאמר , ב - , 2001 שודרה בתכניתו של אמנון לוי בערוץ 2 כתבה של דב גילהר ובה " משאל אקראי " שבדק את רמת הידע הכללי של פרחי הוראה . בראיונות נחשפה בורות עמוקה ( לוי , . ( 2001 הסטודנטיות ממכללת סמינר הקיבוצים בתל אביב התבקשו לענות על שאלות , כגון : " צייני שמות ערי נמל בישראל " , " מהי משמעות סמל האריה השואג ? " ו " מה התרחש באולימפיאדת מינכן ? " . צפת היא עיר נמל , כך השיבה סטודנטית אחת ; האריה השואג הינו סמלה של יצרנית המכוניות פז ' ו , ובמינכן קרס הגשר במופע הפתיחה , ציינו אחרות . הסקר - אוסף ערוך ומבושל של כישלונות מבדחים ומבישים - הסעיר את הציבור בישראל . קובלנות על בורותן של הסטודנטיות להוראה ורדידות אנשי החינוך נשמעו מכל עבר . כתבת הטלוויזיה הותירה את חותמה על השיח הציבורי למשך שבועות רבים . במכללה , התפלשנו אנו , צוות מכשירי המורים , בבושה ובכעס . היטב ידענו כי אין סקר הידע הכללי משקף את המנעד הרחב של שלל הסטודנטים המכשירים עצמם להוראה ואת מורכבות התחום , אלא שהדעה הרווחת בישראל הייתה נגדנו , ובאחד ה " טוקבקים " שהתייחסו לסקר הטלוויזיוני אף נכתב : " מכללות להכשרת מורים - כל מי שיש לה דופק , מתקבלת " . בעקבות שתי הכתבות הללו נעשיתי דרוכה וארבתי לכל הופעה של ייצוגי מורים בתקשורת . העשור הראשון של שנות האלפיים אכן הניב כותרות רבות הקשורות למורים . בחדשות הופיעו לא פעם כותרות שחשפו את " האיכות הלקויה " של ציבור המורים בישראל . על אלו נמנו , למשל , תיאור ההישגים הנמוכים של תלמידי ישראל במבחני קריאה וחשבון בינלאומיים והתחקירים על אודות העתקת עבודות ורכישת תארים פיקטיביים בשלוחות של אוניברסיטאות זרות . גם הרפורמות המוצעות של שנות האלפיים - ועדת דברת , " אופק חדש" ו " עוז לתמורה " - שימשו במשך תקופה לא מבוטלת כבסיס לכתבות ולמאמרים על הידרדרות החינוך הציבורי . לכל אלה נוספו ידיעות קבועות על מורים הנוקטים אלימות כלפי תלמידים , או מורים שהם עצמם קורבנות אלימות . הרושם הכללי שהשתקף באמצעי התקשורת היה של משבר חמור ושל צורך לערוך לאלתר שינויים מהותיים בחינוך בכלל ובעבודת המורים בפרט . מכריי וחבריי שהיו מודעים לאובססיה החדשה שתקפה אותי , העבירו אליי ידיעות , כתבות , שמות סרטים וסדרות שבהם הופיעו דמויות של מורים . כך נוכחתי לדעת , כי ההצגה השלילית של מורים באשר הם ניכרה גם בהצגת דמותה של מערכת החינוך בסוגות בדיוניות , בסרטים וסדרות טלוויזיה . בעשור הראשון של שנות האלפיים , העמיד הקולנוע הישראלי תמונה חריפה של ניכור בין מורים לתלמידים . בסרט האסונות של נינה ( ישראל , 2003 ) חושפת יועצת בית הספר

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר