מבוא

עמוד:7

מבוא יהודה שנהב הקובץ הציונות והאימפריות הוא פרי עבודתה של קבוצת מחקר אשר פעלה במכון ון ליר בירושלים בשנת . 2011 – 2010 אמנם את פרק המבוא שלפניכם כתב עורך הקובץ , אולם הוא ניזון מן התובנות , ההארות והעבודה המשותפת של כל חברי הקבוצה . מטרתו של הקובץ " להחזיר את האימפריות " אל הדיון בציונות ועל ידי כך להעשיר את המחקר המבקש לחלץ את הדיון בציונות מנרטיב של היסטוריה ייחודית הכלואה בתוך עצמה . אנו מבקשים למקם את הדיון בציונות בתוך המטריצה האימפריאלית העולמית כפי שהתעצבה מאז סוף המאה התשע -עשרה ולעיין עיון רפלקטיבי במשמעויות של מהלך אפיסטמולוגי זה . אין בכך כדי לומר שאין דיון בתפקידן של ה " אימפריות " בתולדות הציונות או בהיסטוריה היהודית . דיונים כאלה יש למכביר . ואולם סקירה שלהם מדגישה דווקא את הנתק הבעייתי בין הנרטיבים האוטופיים של הציונות ( " אמנציפציה " , " אוטואמנציפציה " , " שלילת הגולה " , " מדינה בדרך " ועוד ) ובין המחקר על האימפריות ועל תהליכי קולוניזציה ודה - קולוניזציה שהתרחשו במערכת העולמית ובמזרח התיכון , שכן הדפוס האימפריאלי הכתיב את כללי הפוליטיקה האזורית , ובכללם את מסגרת-העל להתארגנויות הלאומיות במזרח התיכון . הנתק הזה מדגים עד כמה חסרות בנרטיבים הללו תיאוריה והיסטוריה כוללות ומפורשות של האימפריות . במיוחד חסר ניסוח תיאורטי מפורש של האימפריות והאימפריאליזם כתופעה כוללת בתולדות הציונות . כך למשל אין לאיש ספק שתפקידה של האימפריה הבריטית בכינונה של מדינה יהודית היה מכריע . הצהרת בלפור עיצבה פרדיגמה חדשה בתולדות הציונות ועובדה זו מזוהה היטב במחקר . ואולם על פי רוב נתפסו היחסים בין הציונות לאימפריה הבריטית באופן טלאולוגי , בבחינת המשך של תהליכים " טבעיים " ובבחינת הנחת המבוקש ( . ( Feldman 2007 ; Green 2008 ניסוח כזה מחמיץ את האפשרות לחשוב על מכלול האימפריאליזם האירופי והאחר ועל מערך היחסים הדינמי והמשתנה בין מזרח למערב כעל גורמים שעיצבו מומנטים חשובים בתולדות הציונות . הוא גם מחמיץ את ההזדמנות לחקור מצד אחד את המחלוקות שהתגלעו בתוך הציונות בעניין האימפריות ומצד שני את המחלוקות באימפריות על הציונות . במחקרים שבהם נוסחו היחסים של הציונות עם אימפריות אחרות - הרוסית , האוסטרו - הונגרית או העות ' מאנית - הם נבחנו במנותק אלו מאלו , ללא תשומת לב מיוחדת לשאלה " מהו אימפריאליזם " וכיצד עיצב את מבנה המחקר על הציונות . אל מול מצב זה של המחקר ביקשנו לחשוב מחדש על ה " אימפריאליזם"

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר