1 הגנה על המערכת הימית בישראל מפני פעילות אנושית, מדיניות ויישום

עמוד:12

במצבי אירוע בהיקף רחב יותר – דרגה – 2 מתבצע איגום משאבים של כמה בעלי תוכניות מפעליות להתמודדות עם התקרית . ברמה הלאומית – דרגה – 3 מופעל גם ציוד המשרד להגנת הסביבה בידי אנשי אגף ים וחופים שמיומנים בטיפול ובניקוי של זיהומי ים בשמן . הם מסתייעים גם בקבלנים ובחיל הים . במקרים חמורים תיתכן גם פנייה לקבלת סיוע מחו ” ל , ולצורך כך מדינת ישראל קשורה בהסכמים בינלאומיים לעזרה הדדית עם קפריסין ומצרים בים התיכון , ובמפרץ אילת גם עם ירדן . היערכות זו מחייבת תרגילים מכל הסוגים לשמירת הכשירות , להעלאת המיומנות ולבחינת תרחישים אפשריים לאירועי זיהום ים . הגנת הסביבה הימית מפני הזרמות לים ממקורות יבשתיים החוק הישראלי למניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים , שנכנס לתוקף בשנת , 1990 בעקבות כניסתו לתוקף של פרוטוקול ה - LBS של אמנת ברצלונה , שינה באופן קיצוני את התייחסותה של ישראל לים כאל מקום שאליו אפשר לפנות שפכים של תעשייה וביוב גולמי ללא כל טיפול . לראשונה אסר החוק מפורשות כל הזרמה לים , אלא אם כן קיבל המבקש היתר מיוחד להזרמה לים , מידי ועדה בינמשרדית מיוחדת שהוקמה בחוק , ובה שמונה חברים , לרבות נציג ציבור . זיהום הים ממקורות יבשתיים מהווה כ - 80 אחוזים מהזיהום בים . הפעלת המערכת הקפדנית של מתן היתרי הזרמה לים , הנחיה ומעקב , פיקוח ואכיפה בלתי מתפשרת , תוך בקרה שמבוססת על מדידת עומס הזיהום המוזרם לים , הביאה להפסקה מוחלטת של הזרמות לים במקומות שבהם היתה חלופה יבשתית או אפשרות למחזור באופן נאות סביבתית ) השבת קולחין למשל , או ייעול ניצול נוזלים ומחזור מזהמים ( . במקרים האחרים הצטמצמו עומסי הזיהום המוזרמים לים צמצום מובהק , האיכויות השתפרו , וכן הצטמצמו התקלות של הזרמת ביוב ממערכות של הולכת שפכים עירונית לחופים ולים . כל בקשה למתן היתר הזרמה או הטלה לים מחייבת לימוד מדוקדק של מקורות הגלם של המפעל , תהליכי ייצור והרכב השפכים הגולמי , תוכנית עבודה להקמת מתקנים לטיהור השפכים ממרכיבים מזיקים לסביבה הימית ולציבור . יישום החוק כך שישיג את מטרתו מחייב חיפוש אלטרנטיבות להזרמה לים ולהשבת קולחין , הבנת הנושא והשקעת מאמצים בהנחיה מקצועית . בישראל בעיית המלחת הביוב מקבלת ביטוי גם בפן הימי . יצרן תמלחת שעלולה להמליח את מכון טיהור השפכים , מגיש בקשה להיתר הזרמה / הטלה , ואם התמלחת עונה לקריטריונים מסוימים ) תמלחת שאינה מחויבת בטיפול ( והם ראויים להזרמה לים , הוא רשאי לסלקם באמצעות מסוף תמלחות שמאושר ומפוקח בידי אגף ים וחופים . שיטה זו חוסכת משאבי זמן וכסף ליצרן התמלחת , ומבטיחה כי ההזרמה הישירה תיעשה בפיקוח הנדרש . פרסום “ מאזן מזהמים לים התיכון – ” 2004 - 1998 הציג הפחתה של כ - 60 אחוזים ברוב המדדים לזיהום , עד כדי הפחתה של כ - 98 אחוזים בעומסים שהוזרמו ממפעלי הקישון . משנת 2005 עד 2008 חלו התפתחויות להפחתה נוספת בזיהום הים . זו מוצגת באיורים . 10 - 7 איור . 6 זיהום הים בשמן . אירוע האונייה . AVRAMIT אילת , יוני . 2011 צילום : דורון נסים . איור . 5 איסוף ציוד ספיגה מזוהם בנפט , אירוע זיהום אונייה . FLOREALIS אילת . 2001 צילום : התחנה למניעת זיהום ים אילת .

העמותה הישראלית למדעי הימים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר