|
עמוד:13
על תקפותה " . ההשתייכות לחברה היהודית לא הייתה עניין לאמונותיו או לרצונותיו של היחיד , אלא הוכתבה על ידי כללי ההלכה והמבנים הקהילתיים שאכפו אותה . קו הגבול בין היהודי לגוי היה ברור מאוד . כפי שעולה ממקרהו של לב פסחוב , השינויים המתמידים בקווי המתאר של היהדות המודרנית בעולם של ימינו מסבכים את התהליכים הקובעים מיהו יהודי . שינויים אלו ניכרים לא רק במקרים פרטיים , אלא גם בזירה הציבורית הרחבה . לדוגמה , בשנת 2008 החליט הרב אברהם שרמן , רב חרדי וחבר בבית הדין הרבני הגדול של מדינת ישראל , לפסול אלפי גיורים שנערכו בסמכות הרבנות הראשית ובפיקוחו של הרב חיים דרוקמן . הסיבה לכך הייתה חוסר הסכמה עקרונית בין הרב שרמן ובין הרב דרוקמן באשר להתחייבויות בענייני אמונה וקיום מצוות שמועמדים לגיור אמורים לקבל עליהם . נחזור למקרה זה בהמשך , אך אנו מזכירים אותו כאן מכיוון שהוא מבליט את המורכבות של קביעת המעמד והזהות היהודיים בסביבה המודרנית ואת חשיבותו הרבה של נושא זה לחייהם של אלפים . מובן שהמודרנה לא ניחתה על הקהילה היהודית בבת אחת . כאשר אנו מדברים על השינוי העמוק בתנאי הקיום היהודיים בעולם המודרני , אנו מתכוונים לגורמים אחדים שחברו יחד בשלוש מאות השנים האחרונות . ראשית , הנאורות של סוף המאה השמונה - עשרה , ועמה גרסתה היהודית , ההשכלה , עודדו יהודים להשתלב בחברה החילונית . ההשכלה ומצבם החברתי החדש של היהודים עוררו שאלות – שהיו בלתי נתפסות קודם לכן – על אודות החופש האישי , המקורות התיאולוגיים של ההלכה וסמכויות הקהילה היהודית . שנית , היהודים נהנו , בעיקר במערב אירופה , מאמנציפציה פוליטית שהעניקה להם זכויות אזרח השוות לאלה של שאר אזרחי המדינה . האמנציפציה הפוליטית ניתצה בסופו של דבר את הגבולות החוקיים של הקהילה היהודית . הקהילה הפכה מתאגיד חוקי להתאגדות של יחידים שהחברות בה היא רצונית . שינוי זה סיפק ליהודים את האפשרות לעזוב את הקהילה היהודית , והדבר הוביל לגורם נוסף , שלישי , שיש לו חשיבות בתהליך היחלשות הקהילה : דעיכת ההשפעה של הרבנות על קהלה . כאשר לא היה באפשרותם של יהודים לעזוב את הקהילות שהיו בשליטת הרבנים , וכאשר הקהילה תפקדה כתאגיד חוקי חצי - אוטונומי , החזיקו הרבנים ב " סמכות כפייה חוקית " , כפי שמכנים זאת חוקרי משפט ותרבות , ותפקדו למעשה כדיינים בבית משפט שלום . אך ההתמוססות של הכוח החוקי של הקהילה כישות פוליטית נפרדת , או לפחות הגבלתו במידה ניכרת , העמידו בפני הרבנים אתגרים חסרי תקדים . מעתה יכלו הרבנים
|
|