|
עמוד:12
ביסודה כחסד אלהים שהוטל על שבט נבחר , או על חלק ממנו . קדושתם של הכהנים הריהי מן המוסכמות בכל המקורות המקראיים , ומהם עולה גם ההבנה שקדושה זו הינה חלק משלימות אחת שכוללת גם את קדושת המקדש וקורבנות קדשי הקדשים . ככזאת היא באה על ביטויה באפנים שונים " . תפקידיהם העקריים של הכהנים הם תפקידי פולחן בעבודת המקדש , כמו הקרבת קורבנות לסוגיהם השונים , בהם זבחים מן הבהמה , מנחות מן הצומח וניסוך יין על גבי המזבח . נוספו עליהם עבודות פולחניות בתוך הקודש פנימה : הקטרת קטורת הסמים על מזבח הזהב , הדלקת נרות התמיד במנורת שבעת הקנים ועריכת לחם הפנים על שולחן הזהב . בראשי חודשים ובחגים קיימו הכהנים גם את מצוות התקיעה בחצוצרות , כחלק מן הטקסים הפולחניים , ועוד נצטוו הכהנים לברך את העם בברכת כהנים ולפדות כל בכור זכר בבני ישראל . הכהן הגדול לבוש בגדי קודש - להם ערך סמלי ותפקודי כאחד . אבני האפוד והחושן , מזכירות את שבטי ישראל לפני ה ' ; הפעמונים שבשולי המעיל משמיעים קול - צלצול בזמן הקרבת התמיד , כשהכהן הגדול נכנס בהם אל הקודש ויוצא משם ; הציץ על ראש הכהן הגדול מכפר על עוון הקודשים של ישראל . תפקידים אחרים שנתייחדו לכהנים הם תפקידים מאנטיים , המשמשים לפענוח סתומות העתיד או העבר והכרעה במצבים מסופקים על ידי גילוי רצון אלהים . הכהן הגדול שואל ב ' אורים ותומים ' ויודע את רצון האל , האם לצאת למלחמה , וכיוצא באלה . לכאן שייך גם טקס המבחן לאשה הסוטה , שנחשדה על העריות . הכהנים אחראים גם לטיהור מטומאות למיניהן , כגון הכנת אפר פרה אדומה והכנת מי חטאת , אותם מזה הכהן על מי שנטמא בטומאת מת ; הטהרה של היולדת שבסופה היא מביאה קורבן ; טיהורו של הזב , וכדומה . עיסוק מרובה יש לו לכהן בראיית נגעים ; הסגרת מצורעים וטיהורם . פרק יג בספר ויקרא מפרט את דיני הצרעת . הכהן הוא בלבד מוסמך לראות את הנגע ולהחליט אם הוא נגע צרעת אם לאו , ורק הוא יכול להסגיר את המצורע ולהוציאו מן ההסגר , כאשר החליט שנגע הצרעת נרפא כליל . . 2 את דברי הפתיחה האלה כתב מ . הרן , בערך ' כהנה ' באנציקלופדיה המקראית . משלל המחקרים בנושא זה , נציין כמה מהמרכזיים שבהם , המביאים את ספרות המחקר הרחבה : ; Haran , Temples קנוהל , מקדש הדממה ; הנ " ל , קול ודממה .
|
|