|
עמוד:13
תפקיד ייחודי נוסף הטילה התורה על הכהן משוח המלחמה - לצאת למלחמה בראש הצבא , עם ארון הברית וחצוצרות התרועה . פנחס בן אלעזר בן אהרן הוא הראשון שמקיים מצווה זאת במלחמה במדיין ( במדבר לא , ו ) . בספר דברים נוספו דברי עידוד ואמונה , בהם מחזק הכהן את הלוחמים לפני צאתם למלחמה , ונותן פטור למי שאינו יכול לעמוד בקשרי המלחמה ( דברים כ , ב - ד ) . מתנות הכהונה שניתנו לכהנים יש בהן לא רק צד של דאגה לפרנסתם , אלא גם צד של קיום מצווה על ידי הכהן והישראל גם יחד - כגון הפרשת תרומות ומעשרות מן היבול החקלאי והפרשת חלה מן הבצק . התורה קובעת זכות לכהן לקבל מתנות כהונה , וחובה על ישראל לתת לכהן את המתנות . ישנן עשרים וארבע מתנות כהונה , כולן מדאורייתא . הן מתחלקות בין מתנות במקדש , לבין מתנות בגבולין , מחוץ למקדש . אלה שבמקדש הן אברי קורבנות מסוימים , חלקי מנחות והביכורים , הנאכלים על ידי הכהנים בלבד . אלה שמחוץ למקדש כגון , תרומה גדולה , חלה , פדיון הבן הבכור , בכור בהמה , פטר חמור , הזרוע הלחיים והקיבה של כל בהמה הנשחטת וראשית הגז . כמה מצוות יוחדו לכהנים מתוקף מעמדם האישי : איסורי טומאה למת ; איסורי אישות מדאורייתא לשאת גרושה , זונה וחללה , עליהם נוספו איסורים מדרבנן לשאת חלוצה וגיורת . בתורה נועד לכהנים גם תפקיד משפטי , דתי וחינוכי , של מלמדי התורה ומורי ההלכה . בספר ויקרא מצוה הקב " ה את אהרן ובניו : " ולהורת את- בני י שראל את כל - החקים אשר דבר ה ' אליהם ביד - מש ֽ ה " ( ויקרא י , יא ) . בספר דברים נשנה הדבר בכמה מקומות : " יורו משפטיך ליעקב ותורתך לי שראל " ( דברים לג , י ); " כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם בין דין לדין ובין נגע לנגע דברי ריבת בשעריך וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ה ' אלהיך בו : ובאת אל הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט " ( דברים יז , ח - ט ) . אמנם הכהנים שותפים במשפט עם השופטים , אך בכל זאת הם חלק מן המנגנון המשפטי . נראה כי בתפקיד לימוד התורה והוראתה שמשו הכהנים לאורך כל תקופת בית ראשון , ומדברי הנביאים עולה שהתורה היא סגולתם הייחודית של הכהנים , בחינת " כי לא תאבד תורה . 3 על הכהן משוח המלחמה , ראו : ירחי , משוח מלחמה .
|
|