שברירי לִ בי נמוג אל מול המציאות וענוג אל מול האמנות

עמוד:6

הדבקת מדבקות עגולות על גבי תצלומים שתלשה מאנציקלופדיה אמריקנית . בד בבד מזמינה בר -עמי את הצופה לבחון את החלל ביחס לקטע מיצירתו הספרותית המסועפת של מאכס פריש , הומו פאבר , שראתה אור לראשונה בשנת , 1957 ובה קורא הסופר לאדם החי בעולם טכנולוגי לשוב ולהאזין לנפשו . הערבוב בין יפי פריחת הדובדבן לבין נוכחותם של מטוסי קרב שחורים בשמים מבלבל את החושים , ובה בעת גורם לנו להתיידד עם החיים בצל האימה מפני הלא נודע – שתי תחושות שהן חלק ממציאות חיינו היומיומית . המצבים והקשיים שבהם נתונים האמנים אינם משתיקים את המוזות , אלא הם הכוח המניע ליצירה . עבודת האמנות הנה הרת חשיבות ביכולתה להתחבר לצד האינטלקטואלי והרגשי של המתבונן בה . אחת האמניות , שיצירתן מושתתת על זיכרונות מבית ילדותה , היא יהודית סספורטס . תערוכת יחיד שהציגה בראשית דרכה בגלריה משרד בתל אביב , תחת הכותרת " מיפוי " ( , ( 1995 כללה מיצב שהורכב ממפות מדיניות , שבהן נעטפו חפצי החלל הביתי , כגון מזרן , שולחן , צלחות ומיטה . לצד אלה הוצגה עבודה קטנה : במרכזה של מפה גיאוגרפית , שבמבט מקרוב התבררה כמפת ספרד , מקום מוצאה של משפחתה , הדביקה האמנית נייר פרגמנט עגול , שעליו ציירה בעט כחול את אמה התופרת מתוך זיכרון ילדות . המצע עצמו הודבק לקרטון וטופל באבקת טלק ובדבקים . כתב ידה של סספורטס נוגע במתח שבין אינטימיות של שימוש מוכר לבין הניכור של האובייקטים והרישומים הכלואים בחפצים , ומעיד על המתח המתקיים בין המקום המוכר לזה הזר . חן שיש שואבת אף היא השראה מניחוחות הבית הטוניסאי שבו גדלה . מאז ראשית דרכה האמנותית השתמשה בתבלינים ריחניים וצבעוניים כחומרי גלם וכחומרי צבע , אך בד בבד לא ויתרה על עלי זהב מבריקים . עבודותיה יצריות וחושניות , מלאות בתנועה פראית ועוצמתית . היא עובדת באינטנסיביות , כריות אצבעותיה טבולות בשבבי זהב ובצבע שחור , והיא מטביעה אותן על הנייר בתנועות נמרצות ואינטואיטיביות , מרקדת על מצע הנייר ומסמנת אותו באנרגיות בלתי נשלטות לכאורה . סירה , עיניים , בית , ציפור וכנפיים הם מן הנושאים החוזרים בעבודותיה . בעבודה הבית והכנף , שדרים מנוגדים מסמלים את הכמיהה לבית המשפחה , למולדת ולביטחון , מחד גיסא , ואת הכמיהה לחופש , שמסמלת הכנף המחוברת לבית , > חן שיש , עין הציפור , , 2015 קולאז ' : אקריליק וסרט סאטן על נייר , 28 ש 38 , K hen Shish , Bird ’ s Eye , 2015 collage : ylicacr and tinsa ibbonr on paper , 28 ש 38 יהודית סספורטס , מתוך המיצב מיפוי , , 1995 טכניקה מעורבת על קרטון , 25 ש 19 Y ehudit S asportas , omfr the , tioninstalla Mapping , 1995 , edmix media on dboardcar 25 ש 19

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר