|
עמוד:9
יהודים רבים סבורים שעל הפלסטינים ללמוד את השואה , ללא כל קשר לסכסוך , כדי להתוודע לפשע הנתעב ביותר שבוצע אי פעם בידי בני אדם , וכדי להבין את עומק הטראומה היהודית . גם רבים אחרים , שאינם ישראלים ואף אינם יהודים , משוכנעים שעל הערבים בכלל ועל הפלסטינים בפרט ללמוד על השואה , שהרי זהו כאמור " העבר המכונן " הגלובלי המציב תמרור אזהרה לקטסטרופות הרובצות לפתחו של המין האנושי . נדמה אפוא שאירופה , שחוללה את השואה , נטלה לעצמה את הסמכות להכריע שהשואה תהיה העבר המכונן של האנושות כולה - עבר שכל בן תרבות מחויב לזוכרו . ואכן , פרויקטים רבים בארץ ומחוצה לה נרתמו להורות את השואה לערבים בכלל ולפלסטינים בפרט . במקצת הפרויקטים הללו המסרים הציוניים של לקחי השואה מובעים במפורש , במקצתם הם מובעים במובלע , ובאחרים - כלל לא . חלק מהמוסדות העוסקים בהנצחת השואה ובזכרה , ובכללם גם מוסדות שעוסקים בהפצת ידע על אודות השואה לערבים , מדגישים דווקא לקחים אוניברסליים כמו מחויבות רדיקלית לאתיקה גלובלית של זכויות אדם , שנולדה בעקבות השואה . שיח מהסוג הזה מאפשר במסגרתו גם את הדיבור על הנכבה , אולם רק בתוך מבנה שיח היררכי ברור שבו לימוד השואה הוא חובה אוניברסלית , ואילו העיסוק בנכבה הוא דיון פרטיקולרי שבהקשרים אלה אי אפשר למנוע בעד הפלסטינים מליזום אותו . עם זאת , בתוך מסגרת היררכית כזאת הכחשת השואה היא איסור חמור והפרה של טאבו , ואילו הכחשת התרחשותה של הנכבה היא חלק מדיון היסטורי ופוליטי לגיטימי שאינו שונה מדיונים אחרים על אופיים של אירועים היסטוריים שנויים במחלוקת . ברוח זו פסק בית המשפט האירופי לזכויות אדם כי אסור להכחיש את השואה אך הכחשת רצח העם הארמני מותרת במסגרת חופש הביטוי . מסיבה זו , מפרספקטיבה יהודית , ולעתים גם מערבית , שיח כזה מתנהל מתוך חרדה גדולה מפני פריצת גבולות ההיררכיה , אשר עלולה ליצור השוואה או אנלוגיה מסוג כלשהו בין שני האירועים . לכן , מבנה השיח שנארג סביב חרדה זו מבליט את ההבדלים אשר טשטושם מתקרב לתחום הטאבו של הכחשת השואה . שיח זה נושא אופי חד כיווני מאחר שהוא נועד ללמד את הערבים את עברם . 2 כך , לדוגמה , סוכנות הסעד לפליטים אונר " א ביקשה בקיץ 9200 לכלול את לימוד השואה בבתי הספר שהיא מפעילה ברצועת עזה . הרעיון נדחה בידי חמאס בטענה שהשואה היא " שקר ציוני " , וראו " האם תלמידי עזה ילמדו על השואה ? " , מאקו , . 30 . 8 . 9200 דוגמה נוספת היא פרויקט אלאדין : יוזמה משותפת של יהודים , מוסלמים ונוצרים בצרפת שנועדה בראש ובראשונה להתמודד עם הכחשת השואה בקרב הערבים מתוך עמדה של כבוד וסובלנות הדדית , וראו . http : // www projetaladin . org / ne . 3 ההחלטה התקבלה ב 17 בדצמבר . 3201 ראו עופר אדרת , " מועצת אירופה : מותר להכחיש את רצח העם הארמני , אסור להכחיש את השואה " , הארץ , . 18 . 12 . 2013
|
|