נספח 6: תקצירי סקירות מדעיות שהזמינה הוועדה

עמוד:170

נספח : 6 תקצירי סקירות מדעיות שהזמינה הוועדה כחומר רקע לדיוני הוועדה הוזמנו מספר סקירות מדעיות העוסקות בתחומים שונים . חלקן מופיעות בלשונית ׳חומרי רקע׳ באתר היזמה , http : // education . academy . ac . il על דעת מחבריהן ובניסוחם . תקצירי סקירות אלה מופיעים בנספח זה . . 1 שילוב תכנים ומיומנויות בהוראה ובלמידה של היסטוריה ופילוסופיה על פי תכניות הלימוד בחינוך הממלכתי בישראל יהושע מטיאש , ניסן תשע״ב , אפריל 2012 הסקירה המוגשת בזה , לבקשת היזמה למחקר יישומי בחינוך שליד האקדמיה הישראלית למדעים , בוחנת ומנתחת את תכניות הלימוד בהיסטוריה ובפילוסופיה בחינוך הממלכתי כחלק מן הנושא הכללי של הוראה ולימוד של מדעי הרוח . נקודת המוצא של הסקירה היא שמדעי הרוח מתמקדים בהבנת הניסיון האנושי תוך התבססות על קריאת טקסטים , הבנתם ופרשנותם . בחלק הראשון ניתחנו את התכניות הפורמליות בהיסטוריה ובפילוסופיה . השאלה שהנחתה אותנו בניתוח זה היתה אם התכניות מעודדות מטא - קוגניציה וטיפוח חשיבה ברמה גבוהה , זאת מתוך הנחה כי חשיבה ברמה גבוהה היא המפתח להתקדמות בלימוד ולפיתוח אחריותו של הלומד לתהליך הלימוד שלו עצמו ולהבנת התחומים שהוא לומד . בבית הספר היסודי נלמדים תכנים ומושגים היסטוריים במסגרת תכנית חובה אינטגרטיבית רב - תחומית , ״חברה , מולדת , אזרחות״ , המיועדת לכיתות ב׳ - ד׳ . לימוד זה נועד לטפח את המורשת והזהות הלאומית של הלומד וליצור מכנה תרבותי וערכי משותף לכלל התלמידים סביב ערכים של דמוקרטיה ליברלית ורב - תרבותית . הדגש בלמידה הוא על תהליך ספירלי _ מן האישי , המשפחתי והמקומי אל הכללי , הלאומי והמדינתי . היסטוריה לכיתות ו׳ - י״ב : היסטוריה נלמדת בצורה שיטתית כמקצוע חובה בכיתות ו׳ - ט׳ ובחטיבה העליונה . לפי התפיסה הרעיונית שביסוד התכנית , לימוד ההיסטוריה תורם לפיתוח היכולות הקוגניטיביות והזהות הלאומית והאזרחית של הלומד . התכנית לכיתות ו׳ - ט׳ בנויה על ציר דיאכרוני , מן העת העתיקה עד זמננו , ואילו התכנית לחטיבה העליונה נתפסת כשלב של העמקה ומתמקדת בתקופות ובנושאים נבחרים . במרכז הלימוד ניצבת ההיסטוריה הלאומית על רקע ההיסטוריה הכללית , בעיקר של אירופה והמערב . התכנית ברמה המוגברת כוללת שלוש יחידות לימוד , שאחת מהן היא סדנה לכתיבת עבודה בהיסטוריה . פילוסופיה היא מקצוע בחירה בחטיבה העליונה , ומיעוט קטן מאוד של התלמידים לומד ונבחן בו . התפיסה הרעיונית של התכנית מעוגנת במסורת של הוראת הפילוסופיה באוניברסיטאות . הלימוד מתחלק לפי תחומים . תורת ההכרה ותורת המוסר הן תחומי הלימוד העיקריים . הלימוד ברמה המוגברת כולל בעיות ונושאים פילוסופיים נבחרים וכתיבת חיבור עצמאי של התלמיד . ביסוד הלימוד נמצאת הבעיה הפילוסופית וההתדיינות עליה בעזרת טקסטים מספרות המופת .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר