נספח 5: יום עיון בנושא פדגוגיה בעידן המידע

עמוד:169

פרופ׳ גוניק , סגן נשיא לשירותי טכנולוגיית המידע וראש תחום המידע באוניברסיטת , Case Western Reserve דיבר על גורמים הנדרשים לקידום למידה עמוקה , גורמים שאינם ייחודיים לעידן המידע אך הוא יכול לעזור בקידומם . פרופ׳ גוניק מנה את ההתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות והשווה ביניהן ( טלפונים חכמים לעומת מחשב אישי , חוזי ( וידאו ) , משחקים רציניים , ספרי לימוד דיגיטליים ורשתות חברתיות ) . הוא ציין שחלק ניכר מהלמידה מתרחש היום מחוץ לכותלי בתי הספר , וכדאי להיות ערים ומודעים לכל הנובע מכך . פרופ׳ מרשל ( מייק ) ס׳ סמית , חבר האקדמיה הלאומית לחינוך בארצות הברית , לשעבר תת - שר החינוך של ארצות הברית , ציין כי למרות העובדה שאין לאיש מושג איך ייראה החיבור בין הטכנולוגיה והחינוך בעשורים הקרובים , ברור שהוא יתרחש ויביא לידי תוצאות מהותיות . אף שהתקשוב אינו פתרון ראשוני אלא כלי עזר שימושי , על מערכות החינוך לפתח סטנדרטים לשימוש בטכנולוגיה וליישמם . פרופ׳ סמית מנה את התנאים ההכרחיים להצלחת מערכות חינוך , וכן מספר מערכות טכנולוגיות שמהמתרחש בהן אפשר להשליך על מערכת החינוך ( ספרי לימוד דיגיטליים , משחקים רציניים , קורסי מולטימדיה וכן שימוש משולב של מורים וטכנולוגיה ) . הוא הדגיש את מגבלות הטכנולוגיה , למשל בתחום ההוראה של התנהגות מוסרית , ערבות הדדית וכד׳ . הדברים שנשאו משתתפי מושב זה מובאים בחלק ד׳ של הדוח . במושב הסיום השתתפו שני דוברים . הראשון היה מנכ״ל משרד החינוך ד״ר שושני , שעמד ימים מעטים לפני פרישתו מהמערכת , ואשר לבקשתו הוקמה הוועדה . בדבריו תיאר ד״ר שושני את התהליך שעשה משרד החינוך בנושא שילוב טכנולוגיה בהוראה , תהליך הנלמד על ידי מדינות שונות בעולם , ואת אי - הוודאות שבה המשרד שרוי כיום . הוא הביע תקווה שיזמים שונים יציעו ויבצעו רעיונות שיצעידו את המערכת קדימה גם בתחום הטכנולוגי . את יום העיון סיכם ד״ר שמואל סתת , חבר הוועדה , שהיה מופקד על ארגון יום העיון ועל גיבוש תכניו . ד״ר סתת תיאר את התהליך שהוביל לגיבושו של יום העיון , שהוזמנו אליו נציגים ממגזרים שונים , בתקווה שמגזרים הנחשבים מצוינים יוכלו לסייע למערכת החינוך מניסיונם . ד״ר סתת תיאר את המשימה במונחים של שינוי ארגוני שבו המחשוב הוא כלי עזר ואמצעי , אך לא יעד בפני עצמו . הוא מנה כמה מהבעיות המעכבות מציאת פתרונות ויישומם , בהן : אי-ההסכמה על מטרות ויעדים משותפים לכל הגורמים המעורבים בתהליך במשרד החינוך , תסכול ממושך עקב היעדר הצלחות בעבר , התלות בפוליטיקה והתחלפות הממונים על המערכת מטעם השלטון , הדרישה להשיג יעדים מהירים שאפשר להצביע עליהם במקום פתרון עומק אטי ומובנה , וחוסר במחקר מובהק להוכחת ערכו של תקשוב בחינוך . עם זאת הציג ד״ר סתת תמונה אופטימית של מחויבות ציבורית רחבה לנושא החינוך ומוכנות של שכבות רבות בציבור להתגייס לגיבוש וליישום של פתרונות אמיתיים . להשערתו , פתרונות אלו יהיו פתרונות ״ישראליים״ הצומחים מהשטח ואינם מוכתבים כמדיניות מסודרת . ד״ר סתת הביע את תקוותו שמשרד החינוך יעשה בפועל לשיתוף פעולה בין - מגזרי לטובת החינוך . דברי הסיום והסיכום מובאים בחלק ה׳ של הדוח . את המצגות וצילומי הווידאו של ההרצאות מיום העיון אפשר לראות באתר היזמה . מומלץ לשים לב במיוחד להפניות הביבליוגרפיות החשובות במצגות שבאתר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר