3.7 האיכות המקצועית של המורים

עמוד:89

3 . 8 תרומת המנהל כמנהיג השפעת המנהל על האקלים הבית - ספרי _ הממצאים שנסקרו בסוגיית מנהל בית הספר עוסקים אך מעט בפונקציות הניהול הקלסיות _ פיקוח , תיאום , תכנון , בקרה וכיוצא באלה ומדגישים בעיקר את השפעתו של המנהל כמנהיג _ על צוות העובדים , על התלמידים ועל מאפייני האקלים הבית - ספרי . ברוקאובר ואריקסון מצאו ש - % 63 מהשונות בהישגי התלמידים מוסברים על ידי גורמי אקלים בית הספר ( . ( Brookover & Erickson , 1975 למנהל בית הספר השפעה רבה על היווצרותו של אקלים כזה , באמצעות מנהיגות אפקטיבית שיש בה מרכיבים שונים ובמיוחד : תנאי עבודתם של המורים , שיפור אפשרויות הקידום שלהם , מימון הלימודים בתקופת ההכשרה ומתן מלגות קיום _ שיתרמו אף הם למימוש היעד של גיוס כוח אדם משופר . תרומה נוספת לגיוס כוח אדם משופר יכולה לבוא מהשארת כוח אדם איכותי במערכת : גורמים בולטים שעשויים לתרום בעניין זה הם שכר , סולמות קידום מקצועי , פיתוח מקצועי , תמיכה בהפחתת בעיות משמעת , ליווי מקצועי ומשוב , הוראה בכיתות קטנות , מתן זמן במסגרת העבודה לתכנון העבודה . מחקרים אמפיריים העלו כי פיתוח מקצועי אפקטיבי מאופין ב - 1 ) הכשרה משותפת של כל צוות המורים בבית הספר בעת ועונה אחת ( בנושאים פדגוגיים כלליים שאינם ספציפיים למקצוע מסויים או לשכבת גיל מסויימת ) 2 ) אינטנסיביות _ על ההכשרה להיות אינטנסיבית כלומר כזאת הדורשת מהמשתתפים השקעה רציפה של זמן ומאמץ למשך זמן ארוך 3 ) רלוונטיות _ על ההכשרה להיות רלוונטית לפרקטיקה היום - יומית של המורה ולהתמקד בהוראה ובלימוד תכנים אקדמיים ספציפיים 4 ) מחויבות לטווח ארוך של המורים ליישום הנלמד 5 ) שילוב תוצרי ההכשרה בעבודה השוטפת של המורה תוך שימוש בכלים כגון תכנון משותף של שיעורים על ידי כלל המורים , קבלת החלטות משותפות על תפעול בית הספר ותכניות הלימודים , תמיכה בלמידה הדדית של מורים אלה מאלה . אסטרטגיות בעלות פוטנציאל בהקשר זה הן למשל דיונים משותפים , תצפית עמיתים ומשוב הדדי , שימוש בווידיאו טייפ , צפייה וניתוח לאחר השיעור 6 ) התאמה בין תכניות הפיתוח לבין התכניות האחרות של בית הספר : רצוי שההכשרה תהיה חלק ממערך מקיף של שינוי בבית הספר ולא מרכיב מבודד שאינו משתלב בתמונה הרחבה של מאמצי השינוי 7 ) מתן משוב קבוע ורציף למורה במטרה לאפשר לו לשפר כל העת את איכות עבודתו המקצועית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר