3.5 התנהגות חברתית נאותה

עמוד:73

3 . 5 התנהגות חברתית נאותה תלמידים שאינם מעריכים את הפעילות בכיתה או חוששים שלא יצליחו בה עלולים לתעל את תחושותיהם להתנהגויות בעייתיות . מחקרים שונים עוסקים בשאלת השפעותיה של התנהגות חברתית נאותה על הישגי התלמידים ובשאלה כיצד ניתן לעודד התנהגות חברתית נאותה , לרבות היעדר בעיות משמעת , הימנעות מאלימות , כבוד לאחר ולשונה , תרבות דיבור וכיבוד כללי בית הספר : איכות ההוראה , עניין בשיעורים והפחתת בעיות משמעת _ ברופי ( Brophy , 2004 ) קבע , על סמך מחקרים שסקר , כי תלמידים שאינם רואים ערך בפעילות שנערכת בכיתה או שאינם סבורים שיצליחו בה , עלולים לתעל את תחושותיהם למגוון דרכים התנהגותיות בעייתיות שאינן פרודוקטיביות מבחינת יעדי הלמידה בכיתה , ומכאן שעניין בשיעורים תורם לירידה בבעיות התנהגות ובהפרעות למהלך השיעור . במחקר-העל הבריטי שנזכר נמצא כי הוראה ברמה גבוהה מלווה בפחות בעיות משמעת 23 ראו למשל באתר המינהל הפדגוגי , האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים . 24 ראו בנספח 6 ׳חינוך לאתיקה ומוסר על פי תכניות הלימודים בישראל׳ , תקציר סקירה מדעית ( שריד , 2102 ) וכן תכניות לצמצום האלימות ( באתר שפ״י ) . פערי ידע גדולים של תלמיד מחונן שהשקיע את כל מאמציו בקידום ידע בתחום ספציפי של עניין ויכולת תוך הזנחת תחומים אחרים . נטייה של תלמידים מחוננים להביע ספקנות , ביקורת ולעתים אף זלזול והתנשאות על דברי המורה ודברי תלמידים אחרים . פער בין אינטליגנציה קוגניטיבית לרגשית . הנטייה להסתמך על יכולת קוגניטיבית על חשבון השקעת מאמץ בפיתוח יכולת רגשית עלולה ליצור קושי בהתמודדות עם סיטואציות שונות של אינטראקציה עם אנשים ומצבי חיים ( דים וביתן , ח״ת ) . על מנת לטפח את המצטיינים ובמיוחד את המחוננים נדרשים גיבוש מדיניות , הגדרת יעדים , הקצאת משאבים , הגדרת אוכלוסיות , פיתוח דרכי איתור , פיתוח תכניות לימודים , הכשרה ופיתוח של מורים , פיתוח של דרכי הערכה , ליווי והטמעה ולבסוף _ שיתוף הורים ( זורמן וחוב ' , ; 2004 אילון וחוב ' , . ( 2007 ראוי לציין כי פעולות רבות כבר נעשות בתחום זה . הוראת מחוננים מציבה לפני המורה אתגרים מיוחדים : עמידה בציפיות גבוהות של צוות בית הספר , חרדה מחשיפה לטעויות , התמודדות עם תלמידים שהשקיעו את כל מאמציהם בקידום ידע בתחום ספציפי והזניחו תחומים אחרים , התייחסות לנטייה של מחוננים להשקיע פחות בפיתוח יכולת רגשית . לסיכום : מידע אמפירי , חלקי עדיין , מצביע על כך ש- דיפרנציאליות ברמת הלימוד עשויה לתרום לפיתוח התלמיד ולהנעתו להישגים . חופש הבחירה לתלמיד חשוב , במיוחד בכיתות הגבוהות . בעיית ההתאמה של רמת הלימוד לתלמיד אקוטית כשמדובר באוכלוסיות הקיצון : תלמידים מתקשים , שרבים מהם משתייכים לאוכלוסייה מעוטת-אמצעים , ותלמידים מצטיינים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר