3.4 שוויון הזדמנויות

עמוד:69

למשל בשעות השלמה לתלמידים מתקשים , בתכנית שיקום קריאה לנזקקים לכך ובמשאבים נוספים לבתי ספר שיש בהם ריכוז של תלמידים חסרי - אמצעים ( Barber . &( Mourshed , 2007 בהקשר זה יש לציין את השעות הפרטניות שהמורים נותנים לתלמידים במסגרת ' אופק חדש ' . במחקר איכותני על רפורמת ' אופק חדש ' נמצא כי בשעות הפרטניות , הניתנות לקבוצות של עד חמישה תלמידים , טמון פוטנציאל משמעותי להגברת המחויבות האישית של התלמידים ולהתאמת שיטת הלימוד לצורכיהם הרגשיים , החברתיים והקוגניטיביים , וכפועל יוצא _ גם לקידום הישגיהם . עם זאת נמצא כי בשלב זה ניתנות השעות הפרטניות בעיקר לתלמידים מתקשים ולא לשכבת המתקשים ביותר , שרבים מהם באים כאמור לעיל ממשפחות מעוטות - אמצעים ( רז , רטנר ואסנת , . ( 2012 התמקדות בילדות המוקדמת : ממצאי מחקרים מראים כי התערבויות המתמקדות בילדים נזקקים עם הגיעם לבית הספר עדיפות על אלה שנעשות בקרב הילדים הבוגרים יותר . לאחר שהבעיות כבר נוצרו , עדיף לעסוק יותר במניעה ופחות בשיקום ( . ( Duncan & Murnane , 2011 ממצאים מוכיחים שיש חשיבות לא רק בהתמקדות בגיל הרך אלא גם בפעולות שיבטיחו המשכיות ורצף בין המערכת בגיל הרך ובין מערכות ההמשך ( . ( Alexander & Armstrong , 2010 סביבה בטוחה : יש ממצאים ברורים שמהם עולה כי לקידום הישגיהם של כלל התלמידים נדרשת סביבה בטוחה , שבה מורים וילדים מתייחסים זה אל זה בכבוד ( . ( Duncan & Murnane , 2011 שינוי תנאי הסביבה : היו מחקרים שעסקו בשינוי הסביבה שממנה הגיעו ילדים נחשלים . הממצאים אינם מעודדים . החוקרים אינם רואים הזדמנויות רבות לשינוי בהיבט זה . ניסיון שנעשה בכיוון אחר היה העברת חלק מהמשפחות משכונות מגוריהן , שבהן חיה אוכלוסייה ממעמד כלכלי - חברתי נמוך , לשכונות אמידות יותר . ההעברה נעשתה על סמך הגרלה שנערכה בין כלל המעוניינים במעבר . אין ממצאים מתועדים התומכים בכך שמהלך כזה יכול לשפר באופן ברור את הישגי התלמידים (& Duncan . ( Murnane , 2011 סיוע למשפחת התלמיד : נערכו מספר תכניות לסיוע כלכלי נדיב למשפחות במצוקה . הממצאים מצביעים על כך שתכניות מסוג זה עשויות להיות אפקטיביות ולהביא לשיפור משמעותי בהישגי התלמידים ( . ( Duncan & Murnane , 2011 ציפיות גבוהות ומשוב : יש בסיס ידע שממנו עולה כי ציפיות גבוהות מתלמידים , הערכת תלמידים בתדירות מספקת , זמן רב של הנחיה אישית של המורה לתלמיד ומשוב מהיר ותכוף עשויים לקדם במידה ניכרת ילדים בני משפחות מצוקה ( Duncan . &( Murnane , 2011 התערבויות המתמקדות בילדים נזקקים עם הגיעם לבית הספר ועוד קודם לכן יעילות יותר מאלה שנעשות בקרב ילדים בוגרים יותר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר