3.2 מיומנויות המאה ה-21

עמוד:56

בין היבטי המפתח של תהליכי הלמידה המעמיקה מנתה הוועדה לימוד של מבני ידע דיסציפלינרי ( בניגוד למיומנויות מבודדות או לפיסות מקוטעות של מידע ) , תהליכים נרחבים של פרקטיקה ושל משוב ה ֶ סב ֵ רי וכן התמקדות בהבנת מבני הבעיות , לאו דווקא בשיטות לפתרונן ( . ( NRC , 2012 פיתוח קוגניטיבי של התלמיד יתבסס על שיח אקדמי פורה , המכוון את התלמיד לאחריותיות , להשתתפות בקהילה לומדת ולעמידה בסטנדרטים של הנמקה והבנה תוך התבססות על עובדות והוכחות . אסטרטגיות המושתתות על היבטים כאלה משלבות שיח אקדמי פורה ( academically productive talk ) בדוגמת ״הוראה דיאלוגית״ ( dialogic teaching ) שהוצג במחקריו של אלכסנדר ( , ( Alexander , 2008 ״שיח אחריותני״ ( accountable talk ) שהוצג במחקרם של רזניק , מיכאלס ואוקונור ( , ( Resnick , Michaels , & O ' Connor , 2010 ״הוראה מאורגנת דיאלוגית״ ( dialogical organized instruction ) המופיעה אצל ניסטרנד וחובריו ( Nystrand , ( et al ,. 1997 ו״שיח חקר״ ( . ( Mercer & Littleton , 2007 ) ( exploratory talk כנס מיוחד של האגודה האמריקנית למחקר חינוכי ( American Educational Research , ( Association שנערך בפיטסבורג בספטמבר , 2011 עסק בתרומתו של ״חיברות האינטליגנציה באמצעות שיח ודיאלוג אקדמיים״ ( Socializing Intelligence through Academic Talk . ( Resnick et al ,. 2010 ) ( and Dialogue מסקנה שעלתה בכנס זה היא שקיים כבר כיום בסיס אמפירי מוצק שיש בו כדי להצביע על הפוטנציאל של דיאלוג אקדמי מובנה היטב ומאתגר הן ברמת הכיתה כולה והן בקבוצות עבודה קטנות . דיאלוג מסוג זה עשוי לקדם את תוצרי הלמידה וכן לטפח חשיבה מסדר גבוה ופיתוח חברתי קוגניטיבי של התלמיד . השיח האחריותני הוא רק דוגמה אחת לדיאלוג מובנה הממוקד בפיתוח החשיבה של התלמיד ומבוסס על השתתפות בשיח אקדמי פורה , עשיר ופרודוקטיבי . שיח אחריותני מבוסס על העקרונות הבאים : 1 ) אחריותיות לקהילה הלומדת ( Accountability to the Learning _ ( Community המשתתפים מקשיבים ומגיבים זה לזה , מסייעים איש לרעהו לגבש רעיונות , מגבשים עמדה ומביעים אותה , בונים רעיונות על בסיס רעיונות של אחרים , שואלים איש את רעהו שאלות ומעלים הצעות לפתרון . 2 ) אחריותיות לסטנדרטים של הנמקה והבנה ( Accountability to standards _ ( of reasoning המשתתפים מחויבים להקשרים לוגיים ולמסקנות מנומקות . השיח מלווה בתיקון עצמי , ביקורת מנומקת , איתור הנחות יסוד ונקודות חוזק והצעות לשיפור . 3 ) אחריותיות לידע ( _ ( Accountability to Knowledge המשתתפים מבססים את דבריהם על עובדות , טקסט כתוב ומידע אחר שפורסם . השיח מביא לאתגור הדדי של המשתתפים , הנדרשים להסביר את דבריהם וללוותם בעובדות ובהוכחות . הנחיה נכונה וסמכותית של השיח חיונית לחשיפת טעויות ואי - הבנות ולהנחיית המשתתפים בתיקונן , באופן התואם את המקובל בעולם המושגים האקדמי ( . ( Resnick , Michaels , & O ' connor , 2010

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר