3.2 מיומנויות המאה ה-21

עמוד:55

המבוססות על הרצאות . מחקרים אלו העלו כי הדרך שבה הוגדרו מטרות הלמידה ואופן ההערכה של מידת השגתן השפיעו על הממצאים בשאלת יעילותן של השיטות השונות שנבחנו . כאשר מטרות הלמידה הוגדרו במונחים של שליטה בידע והערכת ההישגים התמקדה בזיכרון לטווח קצר , השיטות המסורתיות התבררו כיעילות יותר , אולם כאשר הערכת הידע התמקדה בזיכרון לטווח ארוך _ בין 12 שבועות לשנתיים _ נרשמה יעילות רבה יותר בשיטות החדשות דווקא . זאת ועוד : השיטות החדשות היו יעילות יותר גם כאשר המטרות הוגדרו במונחים של העברת תוצרי הידע ויישומם בנסיבות שונות מאלה שבהן נרכש . ועדת המומחים האמריקאית הגיעה גם היא למסקנות המחייבות שינוי בגישות הלימוד המסורתיות לצורך השגת מטרות מסוג זה ( . ( NRC , 2012 לפי מסקנות הוועדה הדרך להשגת המטרות האלה _ של הקניית יכולת להעביר את תוצרי הידע וליישמם לטווח זמן ארוך ובנסיבות שונות _ היא ״למידה מעמיקה״ . למידה מעמיקה מוגדרת כתהליך המתבצע בשני מישורים : 1 ) תהליך קוגניטיבי פנימי תוך - אישי , שבא לידי ביטוי במיומנויות כגון גמישות , יזמה , הערכת שונות , גיוון ומטא - קוגניציה ו - 2 ) תהליך אינטראקטיבי חיצוני , שבא לידי ביטוי במיומנויות בין - אישיות כגון תקשורת , שיתוף פעולה , אחריות ופתרון קונפליקטים . יש לציין שאף כי הבסיס המחקרי של התהליך האינטראקטיבי החיצוני פחות מפותח מזה של הקוגניטיבי הפנימי , הוועדה רואה חשיבות בשני התהליכים כאחד ( . ( NRC , 2012 נמצא כי בשיטות הקשורות ל "למידה המעמיקה " ניתן להשיג תוצאות טובות הן מבחינת היכולת להעברה של ידע ( בתוך אותו מקצוע לימודים ) והן ביישום של הידע לאורך זמן ובנסיבות שונות . למידה מעמיקה מתבצעת בשני מישורים : קוגניטיבי תוך - אישי וחברתי בין - אישי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר