2.4 שינויים חברתיים בישראל

עמוד:46

ביקשנו מהמשיבים לבסס את התייחסויותיהם ככל האפשר על מחקרים אמפיריים ולא רק על עמדותיהם האישיות , ולציין בפירוט על אילו מחקרים הם נסמכים . ההיענות היתה גדולה ונלהבת . קיבלנו כ - 30 פניות ממחנכים וממוסדות חינוך , מאנשי אקדמיה ומהציבור הרחב . אנחנו ממליצים לקרוא את הדברים ולהתרשם מהעושר הרעיוני וממגוון הדעות ( ראו מדור ' חומרי רקע ' באתר היזמה ) . שם תמצאו גם דוח שמפרט את שיטת המיפוי של ניירות העמדה ואת מסקנות המחברים לגבי השיח החינוכי הערכי שמשתקף מהם . השאלה הבסיסית שהופנתה אל הכותבים היתה מהם הערכים שמערכת החינוך הישראלית צריכה להנחיל לתלמידיה ולאורם היא צריכה לפעול . ניתן להבחין בניירות העמדה בקשת רחבה של ערכים , שאותם ריכזנו בשבע קטגוריות : ערכים אזרחיים , הומניסטיים , לאומיים , קוגניטיביים , סביבתיים , בין - אישיים ואישיים . בתמונה מרובת - הערכים ניכרים אותם מתחים שאפשר להבחין בהם בחברה הישראלית מרובת - התרבויות _ מתחים בין המקומי לאוניברסלי , בין יהדות לדמוקרטיה , בין פלורליזם לבסיס ערכי משותף , בין היותך חלק מחברה לבין היותך אינדיווידואל ועוד . הכותבים לא נתבקשו לציין את מטרות החינוך על פי תפיסתם , אולם להבנתנו בחירת הערכים קשורה קשר הדוק לתפיסה כללית יותר בדבר מטרותיה של מערכת החינוך הציבורית . לכן ניסינו לאבחן את מטרות החינוך שהשתקפו בטקסטים שהגיעו לידינו . גם פה בלט מגוון רחב של מטרות , שכללו תפקוד אזרחי מיטבי , יצירת בסיס ערכי משותף , פיתוח זהות לאומית , טיפוח מצוינות , כלכלה יצרנית , פיתוח כבוד לעבודה והשתלבות בשוק העבודה , איכות הסביבה , צמצום פערים חברתיים - כלכליים , חיזוק התרבות והמסורת היהודית , פיתוח פלורליזם ומתן אפשרות לשונות חברתית , טיפוח ערכים התואמים את התרבות המקומית , פיתוח תרבות הומניסטית , שוויון מגדרי או לאומי , טיפוח התנהגות בין - אישית ראויה , מימוש עצמי ופיתוח החשיבה . במיפוי זה בולט ריבוי המטרות החינוכיות שהציבו הכותבים השונים : ניכר כי הכותבים מחזיקים בתפיסות נבדלות זו מזו בדבר המטרות והאידאולוגיות שראוי כי מערכת החינוך תקדם . לריבוי המטרות ולהתמקדות בקידום צורכי החברה יש כמובן הד ברור ב - 11 המטרות המוגדרות בסעיף 2 של חוק חינוך ממלכתי ( . ( 2000 בתמונה מרובת - הערכים שמצטיירת כיום ניכרים בין השאר מתחים בין המקומי לאוניברסלי , בין יהדות לדמוקרטיה , בין פלורליזם לבסיס ערכי משותף , בין היותך חלק מחברה לבין היותך אינדיווידואל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר