1.2 מבנה המסמך

עמוד:16

1 . 2 מבנה המסמך ראשיתו של המסמך בסקירה של התמורות בראשית המאה ה - 21 בארץ ובעולם . הפרק הראשון עוסק אפוא בעיקר בתמורות שהתרחשו בסביבת מערכת החינוך , ושמטבע הדברים משפיעות על תכניה ואופני התנהלותה . הפרק סוקר תמורות במבנה החברתי ובתכנים הערכיים והאידאולוגיים של החברה , דן בהתפתחות הטכנולוגיה והשפעתה על חיי הפרט והחברה וכן בתמורות במבנה שוק העבודה ודרכי התנהלותו . פרק ב׳ מתמקד במטרות שמערכת החינוך ניצבת מולן , מטרות הנגזרות מן התמורות שנסקרו בפרק א׳ , מטרות שיש להעלותן לסדר עדיפות גבוה לביצוע או , לחלופין _ לעדכנן . הוועדה שמחה לגלות שברבים מהתחומים שבהם ניכר הצורך בשינוי כבר קיימת עשייה פעילה וחיובית של אגפים שונים במשרד החינוך . הפעילויות השונות של אגפי המשרד נסקרות בקצרה ובאופן לא ממצה בנספח . 4 במקביל נחשפה הוועדה לקיומן של יוזמות מקומיות רבות , של בתי ספר , של גופים מתערבים שונים ושל רשויות מקומיות המקדמות ומיישמות אופני תגובה שונים לתמורות המתרחשות בעולם סביבנו . פרקי הליבה של המסמך עוסקים בתמורות בסביבת מערכת החינוך , מטרות חינוכיות והמלצות . לסקור ידע מחקרי הקיים בארץ ובעולם בנושא היערכות מערכת החינוך לקראת המאה ה - , 21 לבקרו ולהעמידו לרשות הציבור ולרשות מקבלי ההחלטות . לבחון את מידת הרלוונטיות של ממצאים מהעולם _ לתרבות ולחברה בישראל . לבחון ולתאר מיומנויות וכישורים שבהם יש להתמקד בחינוך הצעירים בתקופתנו . לבדוק אם וכיצד ניתן להקיש מתוצאות של יוזמות מקומיות וממלכתיות על היערכות עתידית המתאימה לכלל המערכת . הוועדה החלה את עבודתה בבחינת התמורות שחלו בראשית המאה ה - . 21 את סקירתה זו ביססה על מקורות , תאורטיים ברובם , המתייחסים לתמורות בכל מישורי החיים ובמיוחד בנושאים הקשורים למערכת החינוך ומשפיעים עליה . בין אלה סקרה הוועדה את השתנות הערכים שבהם דוגלת החברה ואת השפעתה על מערכת החינוך , את ההתפתחות הטכנולוגית המואצת והשפעותיה על תפקידי מערכת החינוך ותפקודיה וכן שינויים שחלו בחברה הישראלית . בהמשך בחנה הוועדה את מטרות החינוך שיש להעלות לסדר עדיפות גבוה לביצוע , ולעדכנן לפי הצורך . לגבי כל מטרה נאסף חומר אמפירי כדי לאתר משתנים העשויים לתמוך בהשגתה או להקשות עליה , וכדי להצביע על מכלול הנסיבות שיאפשרו לקדמה . לסיכום עבודתה הגישה הוועדה המלצות הנשענות על החומר התאורטי והאמפירי שנסקר , המלצות שיש בהן כדי לסייע לקובעי המדיניות במאמציהם לזהות את ההתאמות הנדרשות כיום ממערכת החינוך .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר