|
עמוד:72
מצטיינים ומחוננים . לקבוצה הראשונה ולצורך לחזקה מבלי לוותר על הציפייה להישגים התייחסנו בסעיפים קודמים . בעניין התלמידים המחוננים והמצטיינים נפרט להלן . ממחקרים עולה כי תלמידים מצטיינים בכיתות אינטגרטיביות מגיעים להישגים קוגניטיביים נמוכים מאלה שיכלו להגיע אליהם אילו למדו בכיתות הומוגניות של תלמידים כמותם ( אילון וחוב ' , . ( Tyack , 1974 ; 2007 מממצאי מחקרים בארץ עולה כי מן הראוי לבדוק פיתוח של יותר מסגרות מיוחדות המתאימות לתלמידים מצטיינים , ולמחוננים במיוחד . רמת ההישגים של התלמידים המצטיינים בארץ נמוכה מרמת התלמידים המצטיינים ב - 24 מתוך 25 המדינות המפותחות . הישגי התלמידים המתקשים נמוכים מאלה של התלמידים המתקשים בכל 25 המדינות האחרות ( בן - דוד , . ( 2011 מחקר ישראלי בדק אם להתערבות לטיפוח מצוינות בגיל ההתבגרות יש השלכות על התפתחות המשתתפים . המחקר נערך 25 שנים לאחר סיום תכנית שהתמקדה בנערים משכונות מצוקה בעלי הישגים לימודיים גבוהים , שבמסגרתה קיבלו הילדים שיעורי העשרה ופיתוח קוגניטיבי וכן הדרכה בסוגיות הנוגעות למתבגרים . הממצאים הראו כי בהשוואה למי שלא השתתף בזמנו בתכנית , היה בקרב המשתתפים שיעור גבוה יותר של בעלי השכלה אוניברסיטאית , והיתה בהם אמונה חזקה יותר ביכולתם להתמודד עם חומר לימודי . עוד סבורים החוקרים כי מה שסייע להצלחת התכנית היה קבוצת עמיתים תומכת , מגוון גדול של אפשרויות לימוד שענו על שאיפות התלמידים , פיתוח חשיבה ביקורתית וקשר אינטנסיבי של התלמידים עם המורים ( ישראלאשוילי , . ( 2008 ממצאי מחקרים העוסקים באוכלוסייה הספציפית של בעלי הישגים גבוהים _ ילדים מחוננים _ לא מצביעים על מתאם בין רמת האינטליגנציה שלהם לבין הסתגלות . יחד עם זאת נראה כי אי - הכרה ביכולותיהם המיוחדות של הילדים המחוננים וציפייה שיתפקדו ככל הילדים שאינם מחוננים עלולות להזיק להם . צרכים חברתיים ורגשיים של ילדים מחוננים אינם שונים מאלה של ילדים אחרים . ההבדלים העיקריים בינם לבין בני גילם הם התפתחות קוגניטיבית מוקדמת , פרפקציוניזם , רגישות רבה , אינטנסיביות בעוצמת התגובות . לעתים קרובות יש לילדים מחוננים יכולת לחוות באינטנסיביות רבה את מורכבות התופעות שהם נחשפים אליהן , והיכולת הזאת יוצרת בהם לא פעם תגובות רגשיות חזקות והתלהבות יתר . זאת ועוד : פער בין מהירות המחשבה של ילדים אלו לבין היכולת לבטא אותה עלול להיתפס בטעות אצל המורים כליקוי למידה . כל אלה דורשים התייחסות מיוחדת ( קשטכר , ח״ת ) . הוראת ילדים מחוננים אף דורשת ממוריהם להתמודד עם אתגרים מיוחדים כגון : צורך של המורה לעמוד בציפיות גבוהות מצד בית הספר , ההנהלה , מורים עמיתים , הורי התלמידים והתלמידים . חרדה של המורה מהיחשפות לטעויות או מאי - ידיעה בעת העברת שיעור לילדים שידיעותיהם עשויות לעלות על אלה שלו . בעיית ההתאמה של רמת הלימוד ושיטות ההוראה לתלמיד חריפה במיוחד כשמדובר באוכלוסיות הקיצון : התלמידים החלשים ולעומתם המצטיינים והמחוננים . ההבדלים העיקריים בין ילדים מחוננים לבין בני גילם הם התפתחות קוגניטיבית מוקדמת , פרפקציוניזם , רגישות רבה , אינטנסיביות בעוצמת התגובות . 22 בנושא זה ראו גם דוח מיום עיון שערכה היזמה בנושא התמודדות עם שונויות בין תלמידים במערכת החינוך הישראלית . את הדוח ניתן לקרוא באתר היזמה , מדור פרסומים .
|
|