|
עמוד:71
3 . 4 . 2 קידום שוויון הזדמנויות בין המינים במערכת החינוך כפי שפורט בפרק , 2 חלו שינויים בסדר היום הציבורי בנושא מגדר , והדרישה לשוויון זכויות בין המינים בכל התחומים היא כיום נורמה הצהרתית , שמימושה בפועל בכלל ובמערכת החינוך בפרט הוא איטי והדרגתי . מחקרים בחו״ל ובארץ הצביעו על סדרת הטיות אפשריות על בסיס מגדרי , ועל אפשרויות הטיפול בהן על מנת לקדם שוויון בין נשים לגברים ( לוטן , . ( 2005 פעולות שעשויות לקדם שוויון בין המינים ( לוטן , : ( 2005 בדיקה ותיקון של תכניות לימוד ושל מידת אי - השוויון שהן משקפות פעולות לשינוי מסגרות חינוך המפרידות בין המינים , במוצהר או שלא במתכוון טיפול בנטיית מורים לעסוק באופן מפלה במיניות כנושא פעולות לשינוי ההרכב המגדרי הלא - פורפורציונלי במערכת החינוך ויחסי הסמכויות בה התמודדות עם יחס שונה של המורה לבנים ולבנות , בעיקר בעניין הקצאת זמן לדיבור , אופן ההיזון החוזר , אופן ניהול הדיאלוג , מאפייני הצבת המטרות ההישגיות טיפול בפערים בהופעת דמויות גברים ונשים בספרי לימוד , בדיקה ותיקון של מאפייני הדמויות המופיעות בהם הכשרת מורים להתנהגות שאינה מוט ֵ ית מגדרית על מנת לקדם שוויון בין נשים לגברים יש לערוך בדיקה של תכניות לימוד ותיקון של אי - השוויון המשתקף בהן , להפחית נטייה של מורים לעסוק באופן מפלה במיניות כנושא ולבער את הנטייה להתייחס באופן שונה לבנים ולבנות . 3 . 4 . 3 דיפרנציאליות ברמת הלימוד וחופש בחירה לתלמיד בסעיפים אחרים דנו בצורך בהערכה אישית לשם למידה לכל תלמיד ובחשיבותה של הערכה כזאת . העיקרון המנחה בסוג זה של הערכה הוא התייחסות לשונה כאל ערך , תוך התחשבות בתלמיד , יכולתו וצרכיו ( ברנדס , . ( 2003 לפי מקורות שונים , דיפרנציאליות ברמת הלימוד עשויה לתרום לפיתוח של התלמיד ולהנעתו להישגים . הטיפול הסטנדרטי בשונות בין התלמידים לא תמיד הוכיח את עצמו , והמסקנה היא שיש להתאים את רמת הלימוד ליכולתו של התלמיד ( בנג׳ו , . ( 2009 במקביל לדיפרנציאליות ברמת הלימוד יש גם להרחיב את אפשרויות הבחירה האישית של תכנית הלימודים תוך התחשבות בגילו של הילד ובכושר שלו לקבל בעצמו החלטות הנוגעות לעתידו ( מייזלס , ; 2012 אבישי ורוטנברג , Tryack , 1974 ; 2012 . ;( Payne , 2002 בעיית ההתאמה של רמת הלימוד לתלמיד אקוטית כשמדובר באוכלוסיות הקיצון : התלמידים המתקשים , רבים מהם משתייכים לאוכלוסייה חלשה מבחינה כלכלית - חברתית , ותלמידים
|
|