4.4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות

עמוד:116

הממצאים שהובאו בפרקים הקודמים מאששים את התפיסה הזאת ומצביעים על כך שמן הראוי להרחיבה לכלל המטרות שפורטו במסמך זה . במילים אחרות : כדי להצליח בקידום בית הספר לנדרש במאה ה - 21 יש צורך לממש את כלל המטרות בעת ועונה אחת . הצורך במימוש בו - זמני של פעולות שונות , או רכיבים שונים , הוא תופעה מוכרת בספרות בתחום ההטמעה של חידושים בארגונים . יש חידושים הקשורים זה לזה באופן הדוק , וניתן לראות בהם א ֶ גד של מרכיבים ( Innovation Cluster ) שנוח לאמצם כמקשה אחת ( ראו למשל . ( Rogers , 1983 כאמור , מימוש בו - זמני של מרכיבים עשוי , בתנאים המתאימים , ליצור סביבת למידה שתאפשר : לתלמיד _ לעסוק במסגרת לימודיו בסוגיות ובנושאים הקרובים ללבו או לשאיפותיו , למצוא עניין ואתגר בלימודים ולהגיע להישגים טובים יותר בבית הספר . כן יתאפשר בנסיבות אלו תגבור של משאבים לטיפוח תלמידים הנזקקים לכך . למורה _ להרחיב את מיומנויותיו באופני הוראה חדשים ובשימוש בטכנולוגיות חדשות , ליהנות משיפור הסמכות המקצועית של המורים ומהפחתת בעיות המשמעת . לתכנית הלימודים _ להיתפס בתודעת התלמידים , ההורים והקהילה הרחבה ככזאת המכשירה את התלמידים למאה - ה - 21 ותואמת את צורכי התלמיד והחברה . לבית הספר _ לשפר את האקלים הבית - ספרי , להרחיב את סמכותם המקצועית של המורים , להפחית את בעיות המשמעת וההתנהגות , להתלכד סביב חזון ולהציג את ההישגים בפועל . בעניין פער ההזדמנויות _ לתת הזדמנויות לילד ממעמד סוציו - אקונומי נמוך ליהנות ממשאבים מיוחדים ומשמעותיים שיופנו לפי הצורך לבתי ספר , רשויות , מגזרים , וכן לתלמידים כפרטים . מימוש בו -זמני של מרכיבים עשוי , בתנאים המתאימים , ליצור סביבת למידה שתאפשר לתלמיד להגיע להישגים טובים יותר בבית הספר ולהכין את עצמו טוב יותר לעיסוק עתידי בשוק העבודה ובאקדמיה . במהלך העשור האחרון חל גידול בתקציב החינוך , אך קצב הגידול בהשקעה בחינוך בישראל נמוך מזה שבמדינות המפותחות . 4 . 4 . 5 תכנית לאומית לחינוך במהלך העשור האחרון חל אמנם גידול בתקציב החינוך , אך קצב הגידול בהשקעה הריאלית בחינוך בישראל נמוך מזה שבמדינות המפותחות ( מינהל כלכלה ותקציבים , אגף א׳ כלכלה וסטטיסטיקה , ספטמבר , 2012 שקופיות . ( 52 - 51 בשנת , 2009 השנה האחרונה שלגביה יש נתונים זמינים , ההוצאה הציבורית השנתית לחינוך לתלמיד בישראל נמוכה ביותר משליש מההוצאה הממוצעת במדינות ה - , OECD , 2012 ) OECD אינדיקטור . ( B 1 יש לציין שבשנים האחרונות גדלה ההוצאה הציבורית לתלמיד בישראל , בעיקר למימון הרפורמות שהנהיג המשרד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר