4.4 תמיכה מערכתית בהשגת המטרות

עמוד:115

שינוי במתכונת זו עשוי לאפשר שילוב הדרגתי של בתי ספר נוספים , בהתאם לתכנית רב-שנתית ותוך יישום לקחים שיטתי ומתמשך , עד השגת מסה קריטית של שינויים בתוך המערכות שהחלו בתהליך ועד התרחבות של השינוי למספר מספיק של בתי ספר . מכאן יימשך התהליך עד הטמעה מלאה של השינויים המבוקשים בכל המערכת . התמונה הכללית העולה מן הממצאים שנאספו היא שקידום מטרה אחת קשור לקידומן של מטרות אחרות . מכאן שיישום המטרות כמכלול יכול להיות יעיל יותר , מפני שמרכיביהן מחזקים זה את זה . 4 . 4 . 4 הטמעת המטרות כמכלול התמונה הכללית המצטיירת מהממצאים שנאספו היא שקידום מטרה אחת קשור לקידומן של מטרות אחרות . במילים אחרות , לא מדובר ב״משחק סכום אפס״ שבו היענות לדרישה והתקדמות לעבר מטרה אחת באות על חשבון קידום של מטרה אחרת . נהפוך הוא : יישום המטרות כמכלול עשוי להיות יעיל ואפקטיבי דווקא מפני שכל מרכיביהן מחזקים זה את זה . כך למשל פיתוח תכניות לימוד חדשניות מחייב הכשרת מורים שיישמו אותן ( . ( Venezkey & Davis , 2002 מתן אוטונומיה להנהלת בית הספר היא תנאי הכרחי לביצוע השינויים הנדרשים בבית הספר לקידום הישגי התלמידים ( . ( Alexander & Armstrong et al ,. 2010 צמצום היקף ההפרעות ובעיות המשמעת בכיתה תורם לשיפור בהישגים הלימודיים ( . ( McEvoy & Welker , 2000 דרושה התייחסות לכלל תת - המערכות הנוגעות לשינוי ודרושה התחשבות באינטרסים של גורמים שונים , לרבות פוליטיקאים ומנהלים , מורים ותלמידים בו - זמנית . שיתופם והנעתם הם המפתח העיקרי להצלחה ( . ( Levin , 2008 תמונה זו עולה בקנה אחד גם עם הניסיונות בעולם ובארץ ליישם הלכה למעשה רפורמות ושינויים שעוסקים רק בחלק מהמרכיבים החיוניים של מערכת החינוך _ כוח אדם , תכניות לימוד , טכנולוגיה , חינוך לסובלנות , כבוד לסביבה ולזולת וכדומה . רוב הניסיונות להכניס תקשוב לבתי ספר מבלי ששונו שיטות ההוראה המקובלות לא צלחו ( , ( Kozma , 2008 ורפורמות רבות שנבחנו בדוח מקנזי לא חוללו שיפור משמעותי משום שפעלו לשינוי יעד בודד ( . ( Barber & Mourshed , 2007 תפיסה דומה , של קידום מרכיבים כמכלול , קיימת כבר היום במשרד החינוך בכל הקשור להכנסה של טכנולוגיית תקשוב : תכנית המשרד ( תשע״א - תשע״ב , גרסה 8 - 2 - 12 , 12 ) מציגה תפיסה הוליסטית , ובה מספר מרכיבים שונים שהשילוב ביניהם מבטיח את הצלחת התכנית : התאמת תכניות הלימוד , תכנים דיגיטליים , פיתוח מקצועי של עובדי ההוראה , תשתיות ותחזוקה , בקרה והערכה . התכנית ( מינהל מדע וטכנולוגיה , , ( 2012 שהוצגה בידי ראש המינהל עופר רימון , מציינת כי שילוב נכון של טכנולוגיות המידע יכול לשפר את איכויות ההוראה , לשפר את מיומנויות המורים , להתאים את ההוראה לשונות שבין התלמידים , לשדרג את הנהלות בתי הספר ולשפר תקשורת בין כל השותפים : מנהלים , מורים , תלמידים והורים . שילוב נכון של טכנולוגיית המידע בבתי ספר יושג לפי תפיסה זו אך ורק בשילוב של כל המרכיבים . חסרונו של אחד מהם יפגע בתכנית כולה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר