|
עמוד:66
( שרף ומייזלס , . ( 2005 כן נמצא כי הגברת מידת ההשקעה של הורים בטיפוח יכולותיהם של ילדיהם קשורה סטטיסטית להצלחה העתידית של הילדים בשוק העבודה ( . ( NRC , 2012 לאור חשיבותה של השפעת הבית על התפתחות הילדים עולה השאלה מה אמור בית הספר לעשות כדי להסתייע בהורים לקידום ילדיהם ( . ( Alexander & Armstrong , 2010 השאלה העומדת על הפרק אינה אם יש צורך בקשר חיובי בית - בית ספר אלא כיצד ליצור את הקשר הזה באופן מיטבי ( . ( Hattie , 2009 ; Mapp , 2003 להלן מספר עקרונות מנחים , הנשענים על בסיס אמפירי מוצק , לגיבוש הקשרים שבין בית הספר לבין הורי התלמידים : שיפור הדימוי השלילי ההדדי של מורים והורים , על ידי הבהרת המושגים ' שותפות ' ו ' קשר' באופן המקובל על המורים וההורים כאחד , שיפור מיומנותם של המורים בניהול הקשר עם ההורים ( . ( Mapp , 2003 גיבוש ציפיות תואמות להורים ולבית הספר : 1 ) ציפייה להצלחה ולהישגים 2 ) ציפייה להשקעה בחובות הלימודיות ( . ( Hattie , 2009 על חשיבות גיבושן של ציפיות תואמות כאמור מעידים , בין השאר , מחקרים כמותיים ואיכותניים המצביעים על כך שילדי מהגרים נמצאים בסיכון בגלל מסרים מנוגדים בבית ובבית הספר ( . ( Mapp , 2003 פיתוח של מגוון ערוצי תקשורת עם ההורים : פגישות אישיות תקופתיות של המורה עם ההורה לתכנון שיתוף הפעולה לטובת הילד , מפגשים של המורה עם קבוצות הורים , פגישות יזומות של מורה עם הורה לליבון בעיה ספציפית , שיתוף הורים בנעשה בבית הספר בכלל ושיתופם בתכניות פעולה בפרט ( James & Pollard , 2010 ; Mayall , 2010 ) טיפוח הקשרים בין בית הספר לבין הקהילה שבה הוא ממוקם , תוך הכרת צורכי הקהילה וסיוע של בית הספר והתלמידים במימוש צרכים אלו ( סרג׳יובאני , . ( 2002 דרכים שניתן לשקול לשיתופם של גורמים בקהילה הן : מעורבות סבילה : גורמים בקהילה מקבלים דיווח מבית הספר . מתן שירותים וקבלתם : למשל , גורמים בקהילה מסייעים בהכנת כיבוד , בהסעות , בליווי טיולים , ומקבלים מבית הספר סיוע בהתגייסות בית הספר לאירועים בקהילה . מעורבות פעילה : גורמים בקהילה משתתפים בפעילויות שנערכות בבית הספר ומתנדבים בהן . מעורבות בגיבוש מדיניות : גורמים בקהילה מעורבים בניהול המוסד החינוכי . הם שותפים לדיונים בנושאים כגון משמעת , שיקולים חינוכיים , תכנון מערך החינוך הבלתי פורמלי והעשרת תכנית הלימודים (& Epstein , Coates , Salinas , Sanders . ( Simon , 1997 הסתייעות יעילה בהורים לקידום ילדיהם חייבת להתבסס על גיבוש ציפיות משותפות , פיתוח ערוצי תקשורת משותפים וטיפוח של קשרי בית הספר עם הקהילה . לפי ממצאי מחקרים יש בישראל פוטנציאל לא מבוטל לשיתוף ההורים . כ - % 70 מהמורים בבתי הספר היסודיים , וכ - % 50 מחטיבות הביניים מדווחים על יחסים טובים בין בית הספר לבין ההורים ( ראמ״ה , _ 2012 חלק ב׳ ) . בסקר בינלאומי של כיתות ו׳ - י׳ נמצא ש - % 94
|
|