3.2 מיומנויות המאה ה-21

עמוד:61

3 . 3 אוריינות והישגים 3 . 3 . 1 שידור ציפייה להצלחה שיפור ההישגים הלימודיים וביסוס אוריינות הם פונקציה של מכלול גורמים : מאפייני התלמיד , בית הספר , משפחת התלמיד . חלק ניכר ממאפיינים אלו לא ניתן לשינוי וחלק כן . משתנה שהוא במובהק בר - שינוי הוא הציפיות שמשדר בית הספר לתלמיד באשר ליכולתו להגיע להישגים . גורם מרכזי להישגים לימודיים נמוכים ולקושי לביסוס הידע הוא רמת ציפיות נמוכה מצד המורים , ההורים והתלמידים עצמם ( סבירסקי , . ( 1990 לעומת זאת ציפיות אקדמיות גבוהות אך ריאליות , המלוות בתחושת מסוגלות של התלמיד , מנבאות הצלחה והישגים גבוהים שלו ( יוסטמן ובוקובזה , Scheerens , 1990 ; McEvoy & Welker , 2000 ; Duncan ; 2010 . &( Murnane , 2011 מורה יכול לכוון את התלמיד לרמת שאיפה מציאותית ומאתגרת המתאימה ליכולותיו . רמת שאיפה כזאת תורמת למוטיבציה של התלמיד ולהישגיו הלימודיים ( . ( Weiner , 1994 ; Villarie , 2005 הציפייה של צוות המורים והנהלת בית הספר להצלחה ולהישגים באה לידי ביטוי בעידוד ללמידת תחומים ומקצועות יוקרתיים וכן בעידודה וגיבושה של תחושת מסוגלות עצמית ריאלית לתלמידים ובמעקב רציף אחר התקדמותו של כל תלמיד ( . ( McEvoy & Welker , 2000 ; Scheerens , 1990 רן וקוטן ( Wren & Cotton , 2008 ) מסכמים ממצאי מחקרים בעניין שימוש בהערכה לשיפור תהליך הלמידה . אחד המסרים החשובים שעלו מן המחקרים הוא שעל המורה להעביר לתלמידיו את המחשבה שכל תלמיד יכול להצליח , כמובן במסגרת יכולותיו האישיות . תרומתה של העברת המסר בדבר ציפייה להצלחת התלמיד אפקטיבית במיוחד כאשר היא מועברת במקביל ובאופן מתואם על ידי המורה ועל ידי הוריו של התלמיד ( . ( Hattie , 2009 הוכח קשר מובהק בין הישגי התלמיד ובין הציפיות שמשדרים בית הספר והמורה והמשוב שנותן המורה לתלמיד . לסיכום : יש בסיס ראייתי מוצק לכך שרמת ציפייה גבוהה אך ריאלית של המורה מן התלמיד קשורה להנעתו של התלמיד למאמץ ולהישגים בפועל . הציפייה של צוות המורים והנהלת בית מהמחקרים שאוזכרו בסעיף זה עולה כי : פוטנציאל התועלת בתקשוב בא לידי ביטוי מרבי כאשר התקשוב משולב בהנחיה אישית של מורה , בהוראה פנים אל פנים ובשינויים בשיטות ההוראה , שיטות ההערכה , הכשרת המורים ותנאי ההוראה והלמידה . להטמעת התקשוב יש ערך מוסף : התאמת סביבת החינוך לזאת המקובלת על התלמידים , הסביבה שהם נחשפים אליה בכל שעות היום . השימוש בטכנולוגיה עדכנית הוא גם סוג של ידע שהוא עצמו חיוני לבוגרי בתי הספר בעולם העבודה העכשווי . פוטנציאל התועלת הגלום בתקשוב בא לידי ביטוי מרבי כשהתקשוב משולב בהנחיה אישית של מורה , בהוראה פנים אל פנים ובשינויים בשיטות ההוראה וההערכה , בהכשרת המורים ובתנאי ההוראה והלמידה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר