תקציר: סיכום ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:12

שיפור נוסף באיכות ההוראה ממצאים מצביעים על כך שגם כיום , למרות הפעלת רפורמות כמו ׳אופק חדש׳ ו׳עוז לתמורה׳ , יש עדיין שחיקה רבה של מורים , נשירה , בעיה של כוח אדם בכלל ובאוכלוסייה הערבית ובאזורי מצוקה בפרט . מומלץ להגדיר מחדש את מאפייני ההוראה ובהם מיומנויות ניהול של דיאלוג אקדמי בין המורה לתלמידים ובינם לבין עצמם וכן שימוש בהערכה - לשם-למידה . גיוס כוח הוראה משופר והשארתו במערכת בזכות פיתוח מקצועי עשויים לקדם מאוד את מעמד המורה . פיתוח מקצועי צריך לכלול משוב עמיתים ולמידה הדדית , ועליו להיות משותף לכל צוות המורים הרלוונטי , אינטנסיבי , מחייב ליישום ארוך - טווח , משולב בתכניות פיתוח אחרות של בית הספר ועוד . המלצות לשיפור נוסף באיכות המקצועית של המורים שינויים בהגדרת תפקיד המורה : מומלצת הגדרה עדכנית של מאפייני הוראה איכותית כבסיס למדיניות של פיתוח כוח אדם . עם המאפיינים האלה נמנים מיומנויות שימוש בניהול שיח אקדמי פורה , הוראה ללמידה מעמיקה , הערכה - לשם - למידה ויכולת ניטור עצמי לשם שיפור איכות ההוראה . גיוס כוח אדם משופר : שיפור נוסף של מעמד המורים הוא המפתח לגיוס כוח אדם משופר וניתן להשיגו גם בסיוע מימון אטרקטיבי ומבחני רישוי שיסייעו בסינון המועמדים הבלתי מתאימים ובהעברת מסר לציבור , שנדרשים כישורים מיוחדים ולא ברורים מאליהם למקצוע ההוראה . גם שיפור תנאי עבודתם של המורים , שיפור אפשרויות הקידום , מימון הלימודים בתקופת ההכשרה ומלגות קיום יהיו תרומה משמעותית להשגת מטרה זו . השארת כוח אדם איכותי במערכת : גורמים בולטים שעשויים לתרום הם שכר , סולמות קידום מקצועי , פיתוח מקצועי , תמיכה בהפחתת בעיות משמעת , ליווי מקצועי ומשוב , הוראה בכיתות קטנות , מתן זמן במסגרת העבודה לתכנון העבודה . במקביל יש לתת את הדעת לאיתור מורים שאינם מתאימים ולהוצאתם מהמערכת . פיתוח מקצועי באמצעות משוב עמיתים ולמידה הדדית : כלים הבאים בחשבון בהקשר זה הם : תצפית עמיתים ומשוב הדדי , שימוש בווידאו , צפייה וניתוח לאחר השיעור ( נדרשת הכשרה מיוחדת לשימוש נכון בכלים אלו ) , תכנון משותף של שיעורים תוך הסתייעות בידע המקצועי המיוחד לכל מורה וגיבוש ידע מצרפי של כלל המורים . פיתוח מקצועי במהלך עבודת המורה : רצוי שתכנית הפיתוח תהיה : 1 ) משותפת לכל צוות המורים בבית הספר ובו - זמנית , כלומר תתבצע בעת ובעונה אחת ( למעט בנושאים פדגוגיים ייחודיים למקצוע מסוים ) 2 ) אינטנסיבית _ על ההכשרה להיות אינטנסיבית כלומר כזאת הדורשת מהמשתתפים השקעה רציפה של זמן ומאמץ למשך זמן ארוך 3 ) רלוונטית _ על ההכשרה להיות רלוונטית לפרקטיקה היום - יומית של המורה 4 ) כוללת מחוייבות לטווח ארוך של המורים ליישום הנלמד 5 ) כזאת המשלבת את תוצרי ההכשרה בעבודה השוטפת של המורה 6 ) משולבת ומתואמת עם תכניות הפיתוח האחרות של בית הספר , ואם אפשר אף חלק ממערך מקיף של רפורמה בית - ספרית ולא מרכיב מבודד שאינו משתלב בתמונה הרחבה של מאמצי השינוי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר