3.2 מיומנויות המאה ה-21

עמוד:54

בסביבת התלמידים ( קליין , . ( 2011 מחקרים נוספים העלו כי בנוסף לרלוונטיות של הנושא , חשובים להעברה מוצלחת גם למידה פעילה והבנה מעמיקה של הנלמד ( קליין , Sasson ; 2011 . &( Dori , 2006 ; Georghiades , 2000 טענה נוספת היא כי ידע מטא - קוגניטיבי , דהיינו יכולת לווסת תהליכי חשיבה ולשלוט בהם , חיוני על מנת להביא לכך שתלמיד ירכוש יכולות העברה משופרות . יכולות אלו כוללות : 1 ) מיומנות להבין מתי וכיצד להשתמש באסטרטגיות חשיבה 2 ) ידע הנוגע לשימוש בפועל באסטרטגיות חשיבה 3 ) תכנון , ניטור ובקרה של תהליך החשיבה . מחקרים העוסקים במטא-קוגניציה מצביעים על קשר עקבי חיובי בין מטא - קוגניציה , יכולת העברה ותוצאות לימודיות ( יועד וחוב ' , . ( Flavell , 1976 ; 2009 בשני העשורים האחרונים נאסף מידע אמפירי על שיטות המקנות מיומנויות קוגניטיביות מתקדמות , מאפשרות ומעודדות העברת ידע לצרכים שונים ותורמות להישגי התלמידים . בין השאר חוקרים מצביעים על יתרונותיה הרבים של שיטת לימוד שבה הלומדים מבנים ומפרשים בעצמם את הידע הנלמד באופן פעיל , ואילו המורה משמש – בנוסף להיותו מקור של ידע – גם מנחה קבוצת הלימוד , המפעיל את חבריה , כקבוצה וכפרטים , כדי לקדם את המשימה הלימודית . למידה שיתופית , שהתלמידים לוקחים בה חלק פעיל , מקנה למשתתפים כלים לצבירת ידע נוסף ומשפרת מיומנויות בין - אישיות . האינטראקציה החברתית , השיתוף ועבודת הצוות , שהם הבסיס לדיון הקבוצתי , חשובים לפיתוח קוגניטיבי של התלמיד , מקנים לו יכולות של פתרון בעיות , ניהול זמן וניהול משימות , ומשכללים את כלי ההתמודדות החברתית שלו ( , Goswami & Bryant , 2010 ; Mercer , 2010 ; Blatchford , Hallam . ( Ireason et al ,. 2010 ; Sweller , 2011 כאמור יש מקורות תאורטיים וגם מחקרים אמפיריים שמהם עולה כי אסטרטגיות המבוססות על עקרונות כגון למידה שיתופית , למידה מבוססת - חקר ולמידה מבוססת על פתרון בעיות ( , ( problem - based learning די בהן כדי להביא לתוצאות והישגים לימודיים משמעותיים . אלא שסך המידע האמפירי העומד כיום לרשותנו בסוגיה זו אינו מספיק בשלב זה כדי לאשש את הטענה . הבנה משמעותית של כמה רעיונות מרכזיים עדיפה על הבנה שטחית של רעיונות רבים ותורמת לפיתוח קוגניטיבי של התלמיד . למידה שיתופית , למידה מבוססת - חקר ולמידה מבוססת על פתרון בעיות הן שיטות חדשות שנועדו לשפר את היכולות הקוגניטיביות של התלמיד . מחקרים הוכיחו כי במבחנים של זיכרון לטווח ארוך הן יעילות יותר מן השיטות המסורתיות . הטי , לעומת זאת ( , ( Hattie , 2009 במחקר - על ( meta - analysis ) המסכם יותר מ - 50 , 000 ניסויים , מצא כי אסטרטגיות אלו פחות אפקטיביות מהמצופה . כך למשל נמצא כי הוראה ישירה ( Direct instruction () effect size = 0 . 59 ) אפקטיבית יותר מלמידה שיתופית ( , ( effect size = 0 . 41 יותר מלמידה מבוססת - חקר ( effect size = 0 . 3 ) ובמידה משמעותית יותר מאשר למידה מבוססת על פתרון בעיות ( . ( effect size = 0 . 15 מחקר אחר , של סטרובל וואן ברנבלד ( , ( Srtobel & Van Barneveld , 2009 התמקד באחת מהשיטות האלה _ למידה מבוססת על פתרון בעיות ( . ( PBl יש לציין שהמחקר התמקד בעיקר באוכלוסיות של סטודנטים , אולם מדובר במחקר מקיף ביותר , שנשען על בסיס אמפירי מוצק . המחקר סקר וניתח שמונה מחקרי -על שבחנו שיטות של למידה מבוססת על פתרון בעיות ( PBl ) בהשוואה לגישות המסורתיות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר