|
עמוד:101
כיום וערובה למיצוי רב יותר של הפוטנציאל הטכנולוגי העדכני כחלק משיטות הלימוד . תכנית לקידומו האישי של כל תלמיד : קידום משוב אישי קבוע תוך הערכה - לשם-למידה , המתבצעת תוך איסוף נתונים על הלמידה , פירושם והסקת מסקנות לגבי מידת השגתם של יעדי ההוראה . יש צורך בביצוע הערכה - לשם - למידה ובמתן משוב מתמשך , עקבי , רציף , ספציפי לתלמיד וממוקד בהנחיות פרטניות כיצד להשתפר . ציפיות גבוהות : ציפייה למסוגלות של התלמיד להצליח , עידוד התלמיד לקביעת סטנדרט אישי גבוה ובחירת מסלול לימודים בהתאם . הציפייה של צוות המורים והנהלת בית הספר להצלחה ולהישגים חייבת לבוא לידי ביטוי בעידוד ללמידת תחומים ומקצועות יוקרתיים , במידת האפשר מבחינת התלמיד , וכן בעידודה וגיבושה של תחושת מסוגלות עצמית ריאלית לתלמידים , ובמעקב רציף אחר התקדמותו של כל תלמיד . למידה מעמיקה ראוי שתכלול דיאלוג אקדמי פורה , משותף , פתוח וחקרני והטמעה מואצת של טכנולוגיות חדשות , תומכות - למידה , שתצמצמנה את הפער בין הסביבה שבה התלמיד חי לבין סביבת הלימוד שלו בבית הספר . כדי לצמצם פערים באוכלוסיית התלמידים יש להמשיך ביישום מדיניות של השקעת משאבים רבים יותר באוכלוסיות חלשות . אם מערכת החינוך תזהה מורים יעילים ותצליח להפנות אותם לבתי ספר המשרתים אוכלוסיות חלשות , יהיה בכך כדי לצמצם את אי - השוויון הנובע ממשתני רקע משפחתי . 4 . 2 . 2 שוויון הזדמנויות וצמצום פערים ( ההמלצות בסעיף זה נשענות על ידע אמפירי ראשוני ) הפערים החברתיים והכלכליים בין האוכלוסיות השונות , בארץ ובעולם , הולכים וגדלים . בין הסיבות להתרחבות הפערים בהכנסות יש למנות את הקפאת העלייה בשכר המשפחות מעוטות - האמצעים , טכנולוגיות חדשות המביאות לשכר גבוה יותר לאנשי מקצוע שרובם ממעמד מבוסס כלכלית , הפרטה ומיקור - חוץ למדינות שבהן שכר העבודה נמוך , על חשבון עובדים מקומיים ממעמד נמוך , ריבוי משפחות חד - הוריות שמצבן הכלכלי גרוע יחסית . במקביל להרחבתו של פער ההכנסות בין משפחות מבוססות לבין משפחות מעוטות -אמצעים מתרחב גם הפער בהישגיהם של הילדים ובהשכלתם ועקב כך מחמירים גם הפגיעה בשוויון ההזדמנויות של התלמידים , בעיקר אלה מהשכבות מעוטות - האמצעים , ואי - מיצוי היכולות המיוחדות והשונות של כל תלמיד . סך הגורמים שתוארו מחולל תהליך של מעגל קסמים שלילי _ יצירת פערים ברמת החינוך בין המעמדות , הגורמת להקטנת יכולת ההשתכרות של ילדי הדור הבא , המביאה להגדלת אי - השוויון בהכנסות , שגורם להתרחבות נוספת בפערי החינוך . המלצות – שינוי בהקצאת משאבים שינוי בהשקעת משאבי תקציב וכוח אדם : על מנת לצמצם פערים בין האוכלוסיות אין די במעבר מאי - שוויון לשוויון בחלוקת המשאבים . מוצע לאמץ מדיניות של השקעה רבה יותר באוכלוסיות מעוטות - אמצעים , לפי צורכי התלמידים והקהילות . יש מקום לחשוב על תוספות דיפרנציאליות של משאבים כספיים לרשויות ועל תוספת
|
|