פתח דבר

עמוד:10

ובטראומות הקולקטיביות של החברה האמריקנית שבהן נתרכז בקורס . טראומות אלו יכונו "טראומות הגרעין" של החברה האמריקנית . שימו לב : שלושת הפרקים הללו ארוכים יותר מהפרקים שבהמשך ועמוסים יותר מבחינה תיאורטית ( בפרט הפרק הראשון , ( והם מציגים מושגים מרכזיים שאליהם נתייחס בהמשך הספר . מומלץ להקצות ללמידתו של כל אחד מהם זמן משמעותי ותשומת לב מיוחדת כדי להטמיע מושגים ותאוריות בסיסיים וכדי שהמהלך התאורטי של הספר יהיה ברור . הפרקים מהרביעי ועד השביעי מוקדשים לדיון נרחב יותר בזיכרון , בפנטזיות ובטראומות הגרעין של ארצות הברית , כפי שהם באים לידי ביטוי בקולנוע האמריקני מאז שנות השמונים . כל פרק מתרכז בסרט חובה אחד ומתייחס אל טראומות הגרעין הקולקטיביות של החברה האמריקנית . בפרקים הרביעי והחמישי נברר עד כמה וכיצד המעבר לטכנולוגיה דיגיטלית השפיע על האופן שבו אנו מקשרים בין אמת לבין זיכרון דרך מדיה ויזואליים . בפרק החמישי נעסוק בסרט הנצמד לנקודת מבטו של גיבור אשר חסר את המאפיינים של גיבורי הקולנוע ההוליוודי הקלאסי ומזכיר אנשים שעברו טראומות קשות . בפרק השישי נראה כיצד סרטים שנוטשים מבנה סיבתי ליניארי קלאסי , כמו סרטי מסעות בזמן , יכולים להצביע על טראומת הגזע בחברה האמריקנית . בפרק השביעי נדון בהרחבה בשובר הקופות בקולנוע העכשווי ונראה כיצד ה"טעויות" שמתאפשרות בסרט מסוג זה עשויות להעיד על טראומה ועל אופיו של הזיכרון הקולקטיבי . הפרקים השמיני והתשיעי החותמים את הספר בוחנים סרטים עכשוויים שבהם מוצגת דמות שסובלת מסימפטומים שמאפיינים נפגעי טראומה . נציע שהטראומה בסרטים אלה עשויה לסמן חיפוש אחר דרך לתפקד בכלכלת המידע והשירותים בארצות הברית שבה גם משגשגת הוליווד העכשווית . הספר , שכתיבתו הסתיימה בתחילת שנת , 2010 מבוסס על סדרת הרצאות ומאמרים של חוקר הקולנוע תומס אלססר . הטקסט נכתב על ידי בועז חגין . מלבד ספר זה , הקורס כולל את סרטי החובה בדי-וי-די , אסופת מקורות והרצאות באנגלית , המועלות באתר הקורס , שתומס אלססר הקליט במיוחד לצורכי קורס זה . שימו לב , בחלק מהשאלות המופנות אליכם בספר אנו מתייחסים גם לסרטים שאינם נכללים בקורס והם משמשים להרחבת הדיון ולשאלות למחשבה . הצפייה בסרטים אלה אינה חובה . נציין כי הם משודרים לעתים קרובות בטלוויזיה ונגישים בספריות וידיאו .

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר