פתח דבר

עמוד:9

אין כל ספק שלצד השינויים בבעלות על האולפנים ובניהולם גם הסרטים שאותם האולפנים מפיצים השתנו . למשל , קצב העריכה גבר והאורך הממוצע של השוטים התקצר ; חלו שינויים טכנולוגיים באופני יצירת הסרט והקרנתו אשר משפיעים באופן ניכר הן על התמונה הן על פס הקול ; ביטול קוד ההפקה אפשר לקולנוע האמריקני מהזרם המרכזי להראות עירום ואלימות גרפית ולהשמיע גסויות ; ז'אנרים שנחשבו בעבר למשניים , כמו מדע בדיוני ופנטזיה , עומדים עתה במרכז התעשייה ולעתים קרובות מניבים את הרווחים הגדולים ביותר בקופות . מעטים מבין הצופים יתקשו להבחין בין סרט אמריקני טיפוסי מאמצע שנות השלושים לבין סרט אמריקני טיפוסי מתחילת שנות האלפיים . עם זאת , לא קיימת הסכמה בקרב החוקרים באשר למלוא ההיקף והאופי של השינוי . חלק גורסים שהקולנוע האמריקני עדיין מעמיד במרכז סיפור סיבתי ליניארי הדוק וברור שמונע על ידי אינדיבידואלים בעלי מספר קטן של מאפיינים קבועים ויעדים יציבים לאורך הסרט , כפי שנעשה בתקופת הוליווד הקלאסית . לדעתם , גם אם חלו שינויים סגנוניים מסוימים , בהשפעת הקולנוע העולמי והטלוויזיה , המבע בקולנוע האמריקני העכשווי עדיין משרת את הסיפור ומגולל אותו בבהירות כפי שעשה בעבר . השינויים בקולנוע האמריקני הם מעטים ושוליים , ואף לסרטים " החדשניים" ביותר בקולנוע העכשווי אפשר למצוא תקדימים בהוליווד הקלאסית או במדיה פופולריים אחרים . בניגוד לעמדה זו , בספר זה נטען שהקולנוע האמריקני העכשווי שונה באופן ניכר מהקולנוע שקדם לו . חלק מהסרטים האמריקניים מאז שנות השמונים מציעים דמויות בעלות אופי חדש , עלילות בעלות מבנה חריג ושימוש בטכנולוגיה חדשה שמשפיע גם על אופי הסרט ועל האופן שבו מבינים אותו הצופים . כדי לאפיין את הסרטים האמריקנים העכשוויים ניעזר בתיאוריות העוסקות בטראומה , בזיכרון ובפנטזיות , ונציע אופנים שבהם אפשר להשתמש בגישות אלה ככלי בחקר התרבות בכלל ובחקר הקולנוע בפרט . המושגים הנדונים ייבחנו ביחס לסרטים מתוך הקולנוע האמריקני העכשווי ויאפשרו לנו להדגיש את משמעות הסרטים לאור השינויים הכלכליים , החברתיים והפוליטיים בארצות הברית לאחר מלחמת העולם השנייה . הספר בנוי מתשעה פרקים . בשלושת הפרקים הראשונים מפותחים מושגי היסוד . הפרק הראשון עוסק בטראומה אצל היחיד . בפרק השני מורחב הדיון מהיחיד אל קבוצות ונבחנים מושגים כמו זיכרון קולקטיבי וטראומה קבוצתית . הפרק השלישי עוסק בפנטזיה David Bordwell , The Way Hollywood Tells It : Story and Style in Modern Movies ( Berkeley , Los 3 Angeles , and London : University of California Press , 2006 ) .

האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר