|
עמוד:3
פתח דבר מדעי האטמוספרה מהווים אוסף של תחומי מחקר מדעיים העוסקים בתיאור ובהבנה של התופעות באטמוספרת כדור הארץ . מדעי האטמוספרה מתבססים על תחומים פיסיקליים כתרמודינמיקה , תורת הגזים , אופטיקה ואלקטרומגנטיות , וניתן לחלקם לשני ענפים עיקריים : קלימטולוגיה ומטאורולוגיה . הקלימטולוגיה , או תורת האקלים , עוסקת בתכונות הסטטיסטיות של האטמוספרה אשר מגדירות את האקלים . באמצעות שורה של מאפיינים סטטיסטיים של משתנים אקלימיים , כגון טמפרטורה , קרינה , כמויות משקעים וכיווני רוחות , קובעת הקלימטולוגיה את התנאים האופייניים לאזור גיאוגרפי נתון . המטאורולוגיה עוסקת בתיאור ובהבנת התופעות האטמוספריות עצמן ובתיאור התלות שלהן בזמן . באופן מסורתי מתחלקת המטאורולוגיה לשלושה תחומים עיקריים : מטאורולוגיה פיסיקלית — מטפלת במבנה ובהרכב של האטמוספרה , במעבר קרינה אלקטרומגנטית באטמוספרה , בתהליכים הפיסיקליים הקשורים להיווצרות עננים ומשקעים , ובתופעות אופטיות וחשמליות שונות באטמוספרה . מטאורולוגיה סינופטית — עוסקת בתיאור , בניתוח ובחיזוי של מערכות אטמוספריות גדולות ממדים , כלומר מערכות לחץ , כשקעים ורמות , וכן בחיזוי מזג האוויר לפרטיו באתרים גיאוגרפיים שונים . תחום זה מתבסס בעיקר על תצפיות של רשתות מטאורולוגיות עולמיות . מטאורולוגיה דינמית — מטפלת אף היא בתנועות השונות באטמוספרה ובהתפתחותן כפונקציה של הזמן , מתוך התייחסות לאטמוספרה כאל זורם ובאימוץ גישה הידרודינמית . הקורס מבוא למטאורולוגיה נועד להציג לפניכם תהליכים יסודיים באטמוספרה של כדור הארץ , אשר באים לידי ביטוי מוחשי במזג האוויר על תופעותיו השונות . קורס זה , כמו קורסים אחרים של האוניברסיטה הפתוחה , מיועד ללימוד עצמי . כדי להפיק את מלוא התועלת מן הלימוד , אנו ממליצים לקרוא בעיון כל פסקה , לסכם בכתב במהלך הקריאה את הנקודות החשובות או לסמנן בגוף הטקסט . אנו ממליצים לכם לפתור את השאלות קודם שאתם מעיינים בדף התשובות בסוף היחידה ומשווים בין הפתרונות . בדרך דומה יש לנהוג בשאלות הסיכום המופיעות בסוף היחידה . שאלות אלה נועדו לבדוק את שליטתכם בחומר הנלמד . כמו כן תמצאו נספחים בסוף היחידה . שימו לב ! הנספחים הם חלק בלתי נפרד מחומר הלימוד . ביחידה תמצאו הפניות רבות לאתרי אינטרנט ולחומרים מעודכנים רבים באתרי מטאורולוגיה . אנו ממליצים לפנות למקורות אלה ולהתרשם מן המידע המעודכן והדינמי המופיע בהם . אנו מאחלים לכם לימוד מהנה .
|
|